سوالی در مورد چوک پیچی3سر خروجی و 2سر ورودی (نوع ترانس افزاینده) )

2 سال قبل
723 بازدید

0

سلام.

جهت درست کردن اینورتر و تقسیم جریان کشی از خروجی ها و در نتیجه کاهش خطر سوختگی سیم پیچ چوک ها و لذا  میخوام دو چوک را روی یک چوک بپیچم. یعنی چوک ما 3سر خروجی و 2سر ورودی است.

ما چوکی داریم نسبتا دوبرابر چوک قبلی بزرگ تر البته فقط از نظر طول  اما قطر هسته یکسان یعنی قطر در چوک قبلی اگر 1.5سانتی متر بود در چوک بزرگ تر هم قطر هسته 1.5سانت است.

خب حالا میخوام از طول دوبرابری استفاده کنم و دو سیم پیچ اولیه بپیچم (سیم خروجی 220ولت اینورتر) بدین صورت که اگر طول هسته دوبرابر یعنی به فرض 8سانتی متر باشد نصف آن یعنی 4سانت آن سیم پیچ جداگانه و 4سانت بعدی هم سیم پیچی جداگانه که روی هم پیچیده نشده اند و از هم جدا هستند را می‌پیچیم و روی آن دو سیم با رعایت جریان کشی و محاسبه ی قطر سیم پیچ ثانویه (سیم ورودی 12ولت ) با این تفاوت بپیچیم که سیم پیچ ثانویه یکی است و جداگانه نیست و روی سیم پیچ های جداگانه  می‌پیچد

مورد اول  دو سیم  پیچ اولیه (خروجی 220) روی هم پیچیده نشده اند بلکه کاملا از هم جدا هستند و بین آن ها با لایه ای پر شده  

مورد دوم سیم ثانویه (ورودی 12) سیم پیچ واحدی است و روی هردو قسمت سیم پیچ پیچیده شده..

خب چرا این کار اول این که دو سیم پیچ جداگانه خطر اتصالی را به نسبت دوبرابر کاهش می‌دهند و همچنین گرمایی که در سیم پیچ اولیه ایجاد می‌شود خیلی کمتر است و در یک نقطه متمرکز نمی‌شود و در تمام چوک پخش می‌شود.

سوال اول آیا این کار اصولی است و جواب می‌دهد؟ زیرا قرار است از هر یکی از سیم ها 500وات کشید و جمعا از دو سیم پیچ 1000وات کشیده می‌شود یعنی مساوی با 4.5آمپر از خروجی . و جریانی که سیم پیچ واحد ثانویه از باطری می‌کشد 120آمپر است حال متوجه شدید که قرار است این ترانس چه آمپری را تحمل کند. (البته که قرار نیست همیشه از هر ترانس حداکثر توان را کشید  ) 

سوال دوم :

با این کار که ما خروجی را جداگانه و بر خلاف هم پیچیده ایم ما اگر دوسیم را مشترک کنیم از دوسر یکی یک فاز دارد و دومی هم یک فاز دیگر و در مشترک نول. یعنی ترانسفورماتور ما اگر به صورت سری بسته شود  ترانسفورماتور ما 3فاز است  آیا این عمل صحیح است آیا واقعا 3فاز درست میکنیم در روی کاغذ بله اما در واقعیت چطور؟

ممنون میشم اگر جزئیات دارد با جزئیات و کامل توضیح بدهید... همچنین نظر شما برای بهتر شدن آن. 

 

 

19 دی 00 در 04:48
حامد ساسانی پور
61

افزودن دیدگاه

1 پاسخ ثبت شده است
1

سلام

در مورد پیچیدن ترانسفورماتور ها اطلاعات زیادی ندارم اما در مورد ساخت اینورتر این مورد را میدانم که ولتاژ DC برای اینکه به صورت مثبت و منفی در ولتاژ AC ایجاد شود باید. سمت ورودی شما 3 سیمه باشد و سمت خروجی شما می تواند مدل های مختلفی داشته باشد.

می توانید در مورد نحوه عملکرد ترانس های آهنی و چوک این ویدیو را مشاهده کنید.

می توانید در مورد محاسبه تعداد دور سیم برای ترانس های چوک این ویدیو را مشاهده کنید.

می توانید در مورد نحوه بستن و تکنیک های بستن ترانس و نکاتی که باید رعایت کنید این ویدیو را مشاهده کنید.

سؤال شما در رابطه با سیم بندی و خروجی سیم بندی چند خروجی ترانسفورماتور می توانید به این داکیومنت مراجعه کنید.

 

22 دی 00 در 08:35
محمد دمیرچی
3680

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400