تبدیل ولتاژ 220 شهری به 5ولت DC برای استفاده در میکروکنترلر ها

2 سال قبل
176 بازدید

0

سلام. وقت بخیر.

من میخواستم برای هوشمند سازی وسایل خونه که از ماژول وایفا + رله استفاده میشه، برای مثال لامپ ها و یکسری وسایل رو هوشمند سازی کنم.

اما مشکل اینجاس که این ماژول ها خودشون نیاز به برق 5ولت دارن. اما برای هر قطعه نمیشه باطری جدا گذاشت و هربار باطریهارو شارژ کرد یا از مدار ups برای شارژش استفاده کرد.

میخواستم برق این قطعات رو از خود برق لامپ،  تامین کنم .

چه ماژولی رو پیشنهاد میدین برای مبدل برق که اصلا داغ هم نشه در اثر کارکردن زیاد ؟

یکسری ماژول ها حتی از ادابتور شارژر های گوشی هم بیشتر داغ میشن که پلاستیک PLA رو میتونن آب کنن.

 

ممنون

20 دی 00 در 09:37
علی کارگر
5

افزودن دیدگاه

4 پاسخ ثبت شده است
1

سلام

از 2 روش می توانید استفاده کنید

  1. منبع تغذیه های سویچینگ که شارژر های گوشی نیز در همین دسته قرار میگیرند به شخصه مشکلی با کارکرد طولانی آنها نداشته ام و نه داغ میکنند و نه قابشان به مشکل میخورد احتمال دارد مدلی که تهیه کرده اید مشکل داشته است.
    از این دسته نیز می توانید ماژول های آماده سویچینگ استفاده کنید که داخل قطعه ای که میخواهید استفاده کنید قرار بدهید مانند این مدل
  2. روش دوم استفاده از مدار تبدیل AC به DC بدون ترانسفورماتور می باشد. در این روش از یک خازن و مقاومت و تعدادی قطعه دیگر استفاده می شود. این روش در سیستم هایی که وات پایینی دارند و مصرف برق بالایی ندارند استفاده می شود. برای میکروکنترلر هایی که بسیار کم مصرف هستند می توان استفاده کرد اما در استفاده با ESP8266 به شخصه به مشکل خوردم و به درستی کار نمیکنند. مشکل دیگری که در این روش وجود دارد بهره انرژی می باشد. بسیاری از انرژی الکتریکی را به صورت حرارت تولید میکند تا مقدار جزعی ولتاژ DC به شما تحویل بدهید و از آنجایی که بار این تبدیل بر روی خازن و مقاومت می باشد بعد یک مدتی این 2 قطعه خراب می شوند که یا قطع می شود یا ولتاژ بالاتر وارد مدار شما می شود و باعث خرابی سیستم شما می شود.
    جهت اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید این لینک را مطالعه بفرمایید.

پیشنهاد به شخصه بنده استفاده از ماژول های تغذیه یا درایور LED ها می باشد به دلیل کیفیت و دقت سیگنال خروجی.

استفاده از شارژر های گوشی را نیز پیشنهاد می دهم گزینه بسیار خوب و ارزانی می باشند.

 

20 دی 00 در 11:11
محمد دمیرچی
3710

افزودن دیدگاه

2

با سلام 

به طرق مختلف می‌تونید ولتاژ 5 ولت را تولید کنید. این بستگی به جریانی دارد که شما می‌خواهید در 5 ولت بکشید:

1-اگر جریانتان در 5 ولت کمتر از 1-2 آمپر باشد، می‌توانید از ماژول های پاورسوئیچینگ که قیمت مناسبی هم دارند استفاده کنید: 
پاورسوئیچینگ 5 ولت 2 آمپر
پاورسوئیچینگ 5 ولت 1 آمپر

2- حال اگر جریانتان حدود 2 الی 5 آمپر است، پاور آداپتورهای زیر براتان مناسب است:
پاور آداپتور 5 ولت 3 آمپر
پاور آداپتور قابل تنظیم 5 آمپر

3-اگر هم به جریان بالاتری نیاز دارید، استفاده از پاورسوئیچینگ های صنعتی 12 ولت 10 آمپر توصیه می‌شود. البته بعد از آن بایستی توسط مبدل DC به DC ولتاژ آن را به 5 ولت کاهش دهید. 
پاورسوئیچینگ صنعتی 12 ولت 10 آمپر

 

در کل اگر فقط از ماژول های عادی و میکروکنترلر در 5 ولت استفاده می‌کنید، موردهای 1 و 2 کارتان را راه می‌اندازد. 

 

20 دی 00 در 11:14
shojaei
431

افزودن دیدگاه

1

با توجه به نیازت که میخوای برای چند وسیله استفاده کنی و ممکنه از نتیجه لذت ببری و چندتا وسیله ی دیگه رو هم در آینده هوشمند سازی کنی، من بودم یه پاور سوئیچینگ صنعتی 5ولت بین 3 تا 5 آمپر با 10 تا خروجی انتخاب میکردم که خوباش خودشون فن دارن و بعد از 60 درجه حرارت فعال میشن پس هرگز نگران اضافه حرارت و  ذوب شدن طراحی هات نخواهی بود، منبع رو یه جای خونه قایم میکردم تا زیبایی خونه رو بهم نزنه و برای هر قطعه یه خروجی از منبع میگرفتم، دیگه مجبور نیستی چند تا منبع داشته باشی.

علت اینکه آن چنان شدت جریان بالایی رو واسه مصرف ناچیز شما پیشنهاد کردم=فقط از 60 درصد توان منبع تغذیه میتونی استفاده کنی قبل از اینکه بیش از حد داغ بشه.

چون قطعات در محیط خونه پراکنده هستند سیم کشی زیادی نیاز خواهد بود و جریان مستقیم دچار افت ولتاژ خواهد شد پس شدت جریان باید بیشتر از نیاز عادی باشه

چون توی این حالت فقط یک منبع تغذیه وجود دارد و چندین مصرف کننده و خروجی های این نوع منبع با هم موازی هستند، شدت جریان باید ضرب در تعداد بار بشه البته فقط برای این مورد چون در مورد شما توان مصرفی بارها با هم برابراند.

این طوری دیگه به ماژول ها نیاز نخواهی داشت، فقط یک منبع، پس هزینه و اشغال فضای کمتر، و روی هر وسیله ای که هوشمند کردی، مثلا روی هر لامپ یه برآمدگی اضافه یا یک جعبه نیست که ماژول تغذیه شو توش جا کنی

25 دی 00 در 11:47
مهدی حسینی
21

افزودن دیدگاه

0

سلام ، شاید این مطلب به دردتون بخوره

من یه مدار دیدم که با 220 ولت 50 هرتز ای سی توسط یه مقاومت 1 کیلو اهم که به یک قطب (برای فرض نول ) متصل کرده بود و یک خازن پلی استر 473کا 400ولت به پایه دیگش (برای فرض فاز ) یه ال ای دی 5 ولتی رو روشن میکرد، بدون هرگونه المان یا قطعه اضافه دیگری،اینکه ال ای دی ای سی بود یا دی سی نمی دونم

موفق باشید

18 اسفند 00 در 07:47
مهسا شریفی
131

بعدا من ال ای دی 5 ولت دی سی وصل کردم و روشن شد  – مهسا شریفی 01-01-11 در 05:28

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400