مشکل چسبندگی در رله

1 سال قبل
365 بازدید

0

با سلام

من از ماژول رله ۵ ولت تک کانال برای روشن و خاموش کردن کولر آبی استفاده کردم اما مشکلی که هست رله چسبندگی پیدا میکنه و قطع نمیکنه و باید با ضربه فیزیکی کاری کرد که تیغه رله باز بشه. آیا راه حلی برای رفع این مشکل وجود داره؟

07 آبان 02 در 12:00
مصطفی موسوی
1

افزودن دیدگاه

1 پاسخ ثبت شده است
0

با سلام.

رله شما برای این کار ضعیف است.

با توجه به جریانی که مصرف کننده شما می کشد، رله را انتخاب کنید.

برای مصارف سلفی مثل کولر، رله 32 آمپری قرار دهید تا با خیال راحت برای مدت طولانی کار کند.

چون اینگونه مصرف کننده ها در کنار توان اکتیو، توان راکتیو نیز دارند که مجموعاً به این قدرت جریان نیاز پیدا می کنید.

همچنین بارهای سلفی، باعث می شوند در لحظه جدا شدن کنتاکت های رله از هم، بین کنتاکتها آرک ایجاد شود. به همین دلیل، رله هایی که برای اینگونه بارها استفاده می شود، زود فرسوده می شوند.

07 آبان 02 در 01:22
مجید مرآتی
609

با سلام و تشکر آیا ماژول رله ای که فرمودید وجود دارد؟  – مصطفی موسوی 02-08-08 در 06:03

البته ناگفته نماند که در کلیدهای هوشمند کولر آبی که در بازار وجود دارد از همین رله ها استفاده شده است ، به نظر می رسد مشکل جای دیگری باشد.  – مصطفی موسوی 02-08-08 در 06:04

ممکن است کلیدهای هوشمند از رله های SSR استفاده کرده باشند. ممکن است با استفاده از رله های کتابی شرکت Omron با جریان نامی 10 آمپر، مشکل شما حل شود.  – مجید مرآتی 02-08-09 در 08:30

سلام با این توضیحات حداکثر جریانی واقعی(در عمل)که این ماژول رله های ۵ ولت که روشون‌نوشته ۱۰ آمپر میتونن تحمل کنن که باعث خرابی و‌چسبندگیشون‌نشه چند آمپر هست؟ منظور این ماژول هست: https://thecaferobot.com/store/1chanel-5v-relay  – راحله 02-08-16 در 06:46

قطع و وصل کردن بارهای سلفی و موتوری بیشترین صدمه را به رله میزنند. بارهای مقاومتی 10 آمپر را هر چند بار هم که وصل کنید مشکلی پیدا نمی کند اما در صورت اتصال بار سلفی و موتوری، بیشتر از 4 آمپر باعث صدمه دیدن رله در طولانی مدت می شود.  – مجید مرآتی 02-08-20 در 12:24

ببخشید چون من رشتم برق نیست اطلاعاتم کمه اگر امکان داره بفرمایید منظورتون از بار سلفی و مقاومتی چیه و از هر کدوم یکی دو تا مثال بزنید ممنون میشم. مثلا لامپ های روشنایی ال ای دی و کم مصرف و رشته ای مقاومتی هستند یا سلفی، کولر چطور؟  – راحله 02-08-20 در 01:58

مصرف کننده هایی که موتور دارند مثل کولر آبی، گازی، یخچال، ماشین لباسشویی، اصطلاحاً بار سلفی گفته میشن. لامپ های ال ای دی هم تقریباً مقاومتی هستند. تشخیص اینکه کدوم وسیله در چه دسته ای قرار می گیرند، با ضریبی به نام ضریب توان(power factor) انجام میشه. هرچی این عدد به 1 نزدیک تر باشه، اون وسیله مصرف کننده مقاومتی تر هست. مثلا ضریب توان لامپ ال ای دی حدود 0.85 است. ضریب توان کولرهای آبی و کولر گازی های قدیمی بین 0.5 تا 0.6 است. کولر گازی دارای اینورتر و سطح مصرف انرژی A به بالا، ضریب توان بالای 0.9 دارند. می توانید ضریب توان هر وسیله را با جستجو به انگلیسی در گوگل پیدا کنید.  – مجید مرآتی 02-08-21 در 05:32

این نکته هم در ذهن داشته باشید. مثلا یک وسیله مانند کولر آبی، مصرف 500 واتی داره. این 500 وات را شما باید تقسیم بر ضریب توانش کنید تا توان مصرفی واقعی آن دستگاه به دست بیاد. برای این مورد، چون ضریب توان کولر آبی حدود 0.6 است، مصرف واقعی شما حدود 830VA (ولت آمپر) هست. ولی اگر مثلا کولر گازی اینورتری جدید 1.5 کیلوواتی داشته باشید که ضریب توانش 0.98 باشه، مصرف واقعی تون تقریباً همین 1.5KVA میشه.  – مجید مرآتی 02-08-21 در 05:37

ممنون ببخشید ضریب توان همون ضرب قدرته؟ رو جعبه یک لامپ ال ای دی نوشته بود ضریب قدرت بزرگتر از نیم، این یعنی اینکه اگر یک لوستر پر از این لامپها به این ماژول های رله ۱۰ آمپر وصل بشه ممکنه ایجاد چسبندگی‌ کنه یابالاتر از نیم یعنی‌مقاوتی؟  – راحله 02-08-21 در 11:12

بله ضریب قدرت همون ضریب توان هستش. .لی بعید میدونم ضریب قدرت یک لامپ ال ای دی در حد 0.5 باشه. ضریب توان هرچی بالاتر = بار مقاومتی تر ضریب توان هرچه پایینتر = بار سلفی تر هرچی بار شما سلفی تر باشه، به خاطر خاصیت مقاومت سلف در مقابل تغییر ناگهانی جریان، بعد از اینکه کنتاکتهای رله از هم جدا میشه، سلف در مقابل صفر شدن جریان عبوری از خودش مقاومت می کنه و سعی میکنه تا لحظه ای که ممکنه جریان را برقرار نگه داره. برای همین بین کنتاکتهایی در حال جدا شدن هستند، برای چند لحظه جرقه ایجاد میشه. این جرقه باعث داغ شدن اون نقطه از کنتاکت میشه و به مرور کنتاکت را سیاه میکنه. به خاطر همین رله بعد مدتی خراب میشه  – مجید مرآتی 02-08-21 در 12:17

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400