حداکثر جریال بار سلفی در ماژول رله 10 آمپر

5 ماه قبل
108 بازدید

0

سلام ماژول رله ۵ ولت ۱۰ آمپر برای یک بار سلفی حداکثر چند امپر میتونه تحمل کنه که خراب و عمرش کم نشه؟

13 آذر 02 در 09:07
راحله
1

سلام. کنتاکتور های رله معمولا تحت بارهای شدید لحظه ای و قوس های الکتریکی حاصل از آنها آسیب پذیر هستند . من دقیقا در مورد میزان تحمل بار سلفی این ماژول اطلاعی ندارم. اما به نوع بار هم بستگی داره. شما برای چه وسیله ای می خواهید استفاده کنید؟ برای مثال من در یک تایمر برای روشن و خاموش کردن پمپ آب شوفاژ در موتورخانه از یک رله ۱۶ آمپر استفاده کردم که تقریبا سه سال میشه که بدون مشکل داره کار میکنه . اما برای یک هیتر برقی ساده که جریان کمتری نسبت به الکترو موتور میکشه یک رله ۳۰ آمپر استفاده کردم که خیلی زود خراب شد و دلیلش قوس های الکتریکی کوچکی بود که هنگام قطع و وصل جریان روی کنتاکت های رله تشکیل می‌شد . در مجموع فقط به میزان جریان نامی یا واقعی رله بستگی نداره به نوع وسیله ای که آن را به رله وصل می کنید بیشتر بستگی داره.  – حسین میرزاپور 02-09-13 در 04:14

ممنون جناب میرزاپور، سوال من کلیه، یک ماژول رله ۵ ولت ۱۰ آمپر ۴ کانال و یک یک کانال دارم که میخوام بدونم برای چه وسیله هایی میتونم ازش استفاده کنم و بهش وصل کنم، این وسایل شامل ۱- ۳۰ لامپ ال ای دی هالژون که مجموعا ۲۴۰ وات مصرف داره ۲- پکیج دیواری بوتان ۳- کولر آبی ۷ هزار ۴- جک در برقی پارکینگ ۵- تلویزین ال سی دی ۴۲ اینچ ۶- دو عدد پرژکتور ۱۰۰ وات ال ای دی حیاط، البته مورد ۵(تلویزیون) زیاد مهم نیست واگر خالی باشه یا یم ماژول دیکه بخرم اون رو وصل میکنم  – راحله 02-09-13 در 05:56

خواهش می کنم. در مورد همه این بارهای الکتریکی نمی‌توان یک نظر مشترک داد و حتی برندهای مختلف با توان های یکسان هم ممکن است جریان لحظه‌ای متفاوتی داشته باشند. بنابراین پیشنهاد میکنم با یک آمپرسنج کلمپی، پیک شدت جریان در لحظه شروع کار هریک از این بارها را جداگانه اندازه گیری کنید تا رله مناسب برای هر کدام از آنها را بتوانید انتخاب کنید  – حسین میرزاپور 02-09-14 در 04:45

با همین مولتی مترهای معمولی میتونم جریان رو اندازه بگیرم؟ ببخشید خطر برق گرفتگی نداره؟ اگر امکان داره کمی درباره نحوه اندازه گیری جریان دستگاه ها توضیح بدید. ممنون  – راحله 02-09-14 در 06:11

اگر آمپر سنج کلمپی داشته باشید خطری نداره ولی با آمپرسنج مولتی متر باید احتیاط کنید چون قبل از هر چیز باید مولتیمتر رو در حالت اندازه گیری شدت جریان قرار بدید سپس قبل از اتصال دستگاه مورد نظر سیم فاز آن را با مولتیمتر سری کنید و نول رو هم مستقیم به وسیله مورد نظر وصل کنید در صورت بی احطیاتی خطر برق گرفتگی وجود دارد. . ولی استفاده‌ از آمپرسنج کلمپی خیلی بهتر و ایمن تر است.  – حسین میرزاپور 02-09-14 در 09:22

سلام یک مولتی متر کلمپی از یکی گرفتم که حداقل جریان روی درجه ac آن ۲۰ امپر است، از این می توانم استفاده کنم و جریان رو درست نشون میده؟ مثلا با بخاری برقی امتحان کردم ۷ آمپر نشون داد(روی بخاری برقی نوشته حداکثر توان مصرفی ۱۸۰۰ وات) درسته؟  – راحله 02-09-16 در 06:20

ببخشید یک سوال دیکه هم برم پیش‌اومده، جریان مدارم که یک اردیونو یونو و یک sim800 داره رو هم اندازه گرفتم اما جریان حتی در زمان ارسال و دریافت پیام هم بیشتر از ۲۰ میلی امپر نشد! مگر نمیگن sim800l همگام کتر جریان لحظه ای ۲ تا ۳ آمپر مصرف میکنه؟ پس‌چرا اندازه گرفتم بیشتر از ۲۰ میلی آمپر نشد؟  – راحله 02-09-16 در 07:02

بله در مورد بخاری برقی درست نشون داده. ۲۲۰ ولت ضرب در ۷ آمپر میشه ۱۵۴۰ وات. در مورد کولر ، جک پارکینگ پکیج و سایر وسایل AC،هم از همین روش میتوانید استفاده کنید  – حسین میرزاپور 02-09-16 در 06:06

در مورد sim800 جریان کشی لحظه ای هست و ممکنه آمپرسنج دیجیتال معمولی نتونه در فاصله زمانی کوتاه جریان لحظه ای رو اندازه گیری کنه و تاخیر داشته باشه. اما احتمالا با آمپرسنج عقربه‌ای قابل مشاهده خواهد بود  – حسین میرزاپور 02-09-16 در 06:09

ممنون از شما، یعنی وقتی ۷ آمپر جریان مصرف میکنه می تونیم یک ماژول رله ۵ ولت ۱۰‌آمپر برای قطع و وصلش این بخاری برقی استفاده کنیم؟  – راحله 02-09-16 در 07:45

در تئوری بله ولی بهتره رله قویتری انتخاب کنید چون معمولا ۱۰ آمپر اسمی است و در واقعیت کمتر ممکنه باشه  – حسین میرزاپور 02-09-17 در 02:47

ببخشید جریان واقعی یک رله رو از کجا میتونیم متوجه بشیم؟ و‌سوال دیگه اینکه اگر مثلا یک کولر باشد و اندازه بگیریم و جراینش ۷ آمپر باشد باز در انتخاب رله به دلیل سلفی بودن بار کولر فرق میکنه؟ منظورم اینه جریان مشابه بار سلفی با جریان بار مقاومتی تفاوت داره؟ بابت سوالات متعدد و ایجاد مزاحمت معذرت می خوام  – راحله 02-09-17 در 06:06

خواهش میکنم. اصولا باید همون ۱۰ آمپر جواب بده ولی کیفیت ساخت رله و همچنین بار سلفی هم مهمه. به نظرم اگر برای کولر رله ۱۶ آمپر انتخاب کنید مطمئن تره  – حسین میرزاپور 02-09-17 در 07:46

با عرض معذرت فرق بار سلفی با مقاومتی برای رله چیه؟‌مثلا وقتی آمپرمتر یک بار سلفی رو ۷ آمپر نشون میده و یک بار مقاومتی رو هم ۷ آمپر تفاوتشون با هم چیه با اینکه جریانشون مساویه. ببخشید اینقدر سوال میکنم چون رستم برق نیست و صرفا یک عالاقه مند هستم اطلاعاتم خیلی کمه!!  – راحله 02-09-17 در 11:47

خواهش میکنم البته رشته بنده هم اصلا برق و الکترونیک نیست ولی در همین انجمن ها کلی چیز یاد می‌گیرم و چیزهایی هم که بلدم به اشتراک می‌گذارم. در مورد انواع بارها لینک یک مقاله از فرادرس رو در پاسخ قرار دادم که خیلی خوب موضوع رو توضیح داده.  – حسین میرزاپور 02-09-17 در 03:13

افزودن دیدگاه

1 پاسخ ثبت شده است
0

در مورد همه این بارهای الکتریکی نمی‌توان یک نظر مشترک داد و حتی برندهای مختلف با توان های یکسان هم ممکن است جریان لحظه‌ای متفاوتی داشته باشند. بنابراین پیشنهاد میکنم با یک آمپرسنج کلمپی، پیک شدت جریان در لحظه شروع کار هریک از این بارها را جداگانه اندازه گیری کنید تا رله مناسب برای هر کدام از آنها را بتوانید انتخاب کنید.

برای خنثی کردن آسیب های بار سلفی، و افزایش عمر کنتاکتور های رله، معمولا از مدار اسنابر یا مدار RC استفاده می کنند.

 

مدار اسنابر — به زبان ساده

آشنایی با مدار اسنابر و فایل راهنمای محاسبات آن

در یکی از دیدگاه ها در مورد تفاوت بار سلفی و بار مقاومتی پرسیده بودید. 

انواع بارهای الکتریکی در زیر توضیح داده شده:

در حالت کلی، دو نوع بار الکتریکی وجود دارد:

- بارهای مقاومتی

- بارهای راکتیو

 

بارهای مقاومتی

بارهای مقاومتی (Resistive Loads)، از عناصر و اجزای مقاومتی خالص تشکیل شده‌اند. در شرایط ایده‌آل، همه توان تزریقی به بارهای مقاومتی برای کار صرف می‌شود. این توان، توان کاری (Working Power)، توان واقعی (True Power) یا توان حقیقی (Real Power) نامیده می‌شود. 

 

بارهای راکتیو

بارهای راکتیو (Reactive Loads) کمی پیچیده‌تر از بارهای مقاومتی هستند. این بارها علی‌رغم اینکه سبب افت ولتاژ می‌شوند و از منبع جریان می‌کشند، توان مفیدی صرف نمی‌کنند؛ زیرا توانی که از منبع می‌کشند کاری انجام نمی‌دهد و آن را به منبع باز می‌گردانند. این مورد، به دلیل ماهیت بارهای راکتیو است.

بارهای راکتیو می‌توانند سلفی (Inductive) یا خازنی (Capacitive) باشند.

در بارهای سلفی، توان کشیده شده از منبع، بدون انجام کار مستقیم، شار مغناطیسی را ایجاد می‌کند. در حالی که، در بارهای خازنی توان صرف شارژ خازن می‌شود و مستقیماً کاری انجام نمی‌دهد. توانی که در بارهای راکتیو مصرف می‌شود و کار انجام نمی‌دهد «توان راکتیو» (Reactive Power) نام دارد. از آنجایی که معمولاً‌ یک اختلاف فاز بین جریان و ولتاژ وجود دارد، بارهای راکتیو با پیشفازی جریان (بارهای خازنی) یا پسفازی جریان (بارهای سلفی) نسبت به ولتاژ مشخص می‌شوند. مطلب کامل را در لینک زیر مطالعه کنید:

منبع: فرادرس

لینک مقاله کامل:  انواع بارهای الکتریکی

17 آذر 02 در 05:51
حسین میرزاپور
111

خیلی ممنونم از توضیحات کامل و خوبتون. در برخی از سایتها دیدم نوشته بود برای خنثی کردن بار سلفی یک دیود باید با بار موازی کرد، این کار در افزایش عمر رله و عدم چسبندگی آن تاثیر داره؟ چند روز پیش از یکی از یکی از چه های برق هم پرسیدم گفت حتما باید موازی بار یک دیود بذاری!  – راحله 02-09-17 در 06:35

دو سر سیم پیچ رله یک دیود (دیود هرزگرد) با قطب های مخالف جهت جریان نصب می کنند، تا ولتاژ معکوس که در هنگام قطع رله پیش می آید خنثی کند. در طراحی ماژول های رله این دیود وجود دارد.  – حسین میرزاپور 02-09-17 در 07:31

در سمت بار یعنی کنتاکت هاي رله، در صورتی که جریان بار AC باشد نمی‌توانید از دیود استفاده کنید. برای خنثی کردن بار سلفی در سمت مصرف کننده مثلا موتور کولر برای افزایش عمر کنتاکتهای رله و همچنین خنثی کردن آسیب های بار سلفی، از مدار‌های اسنابر یا RC استفاده می کنند . نحوه محاسبه خازن و مقاومت‌هایی مدارهای اسنابر بر اساس نوع بار را در لینکی در پاسخ اضافه کردم.  – حسین میرزاپور 02-09-17 در 07:33

ممنونم، ببخشید یک جا نوشته از اسنوبر برای رله ac و از دیود برای رله Dc استفاده می شود که شما هم این را فرمودید، منظور جریان باری است که به رله وصل شده یا رله dc و ac فرقشون در خود رله و ولتاژ تغذیه رله است؟ در اون متنی هایی که در این مورد خوندم هیچ اشاره به بار رله نشده و صرفا گفتن رله ac یا رله dc, ضمن اینکه عموما رله برای بار ac استفاده میشه  – راحله 02-09-18 در 05:25

دیود برای سمت بوبین رله است و اگر باری که به رله وصل شده AC باشه از دیود نمیشه استفاده کرد و از مدار اسنوبر باید استفاده کرد. رله ها معمولا با ولتاژ DC استفاده میشن اگرچه احتمالا با AC هم مشکلی ندارند. ولی در کنتاکتور که کارش مثل رله است و در جریان های بالا استفاده میشه، بوبین با 220 ولت AC تغذیه میشه  – حسین میرزاپور 02-09-18 در 08:33

ببخشید برای بارهای مقاومتی یا سلفی زیر دو سه آمپر نیاز به مدار اسنوبر نیست؟یا برای بار سلفی تحت هر شرایطی لازمه و برای بار مقاومتی نیاز نیست؟ خیلی معذرت میخوام بابت این همه سوال و مزاحمت  – راحله 02-09-18 در 11:04

خواهش میکنم. در این مورد نظر کارشناسی نمیتونم بدم ولی به نظرم با توجه به اینکه مدار اسنابر هزینه چندانی نداره اگر برای بار سلفی زیر ۳ آمپر برای رله ای که گفتید هم استفاده بشه ضرر نداره چون بار سلفی هرچند کم هم باشه به هر حال ممکنه جرقه های ریزی ایجاد کنه که به مرور باعث ایجاد لایه ای دوده مانند بین کنتاکت هاي رله میشه. پس استفاده از اسنابر از ایجاد این جرقه ها جلوگیری میکنه و عمر رله افزایش پیدا میکنه  – حسین میرزاپور 02-09-18 در 12:13

پس بار مقاوتی نیاز نیست و همین ماژول های موجود در کافه ربات برای قطع وصل آن کفایت میکنه اما برای همه بارهای سلفی استفاده بشه بهتره، درسته؟  – راحله 02-09-18 در 02:21

برداشت من از مقاله ای که معرفی کردم، اینطور بوده  – حسین میرزاپور 02-09-18 در 05:01

خیلی از شما سپاسگزارم جناب میرزاپور، فکر میکنم پاسخ ها و راهنمایی های شما به خیلی ها کمک میکنه. اگر سوال جدیدی بود در یک سوال جدید مطرح میکنم که این سوال و جوابها به عنوان یک منبع باقی بمونه، امیدوارم کافه ربات برای حفظ و نگهداری گفتگوهای انجمن در بلند مدت برنامه ریزی داشته باشه  – راحله 02-09-18 در 05:14

خواهش میکنم خودم هم در این پست خیلی یاد گرفتن. متشکرم  – حسین میرزاپور 02-09-18 در 05:54

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400