هشدار قطع برق

4 ماه قبل
45 بازدید

0

سلام در محل کارم نیاز داریم هنگام قطع برق و در نتیجه وارد شدن برق اضطراری به مدار یک آژیری به صدا در بیاد تا متوجه قطعی برق بشویم و وسایل غیر ضرور را به منظور کاهش مصرف خاموش کنیم، تحقیق کردم متوجه شدم ظاهرا برد آردوینو راه حل ساده و ارزان قیمتی است که نیاز ما را هم پاسخ میدهد، با استفاده از ویدیوهای که در اینترنت هست مقداری آردوینو یاد گرفتم و برنامه های ساده مثل فلاشر و روشن شدن آژیر و... را می توانم بنویسم، از دوستان انجمن درخواست دارم کمک کنند و روش و برنامه مربوط به تشخیص و اعلام قطع برق با برد آردینو را بفرمایند.

19 دی 02 در 06:46
کامیار ضیافت
1

افزودن دیدگاه

1 پاسخ ثبت شده است
0

با سلام

آردوینو یکی از روش ها هست.

شما می توانید از چندین روش پیش بروید. در مرحله اول اکثر UPS ها داخل خود بوق دارند و می توانید همان را اکتیو کنید تا در صورت قطع شدن برق ورودی و فعال شدن UPS برای شما آژیر بکشد.

در صورتی که UPS شما این دسترسی را نمیدهد یا نمیدانید به چه صورت عمل کنید میتوانید از یک LED به همراه ماژول رله این کار را انجام بدهید.

به این صورت که با استفاده از 4 عدد دیود یک full bridge rectifier بسازید (قطعه آماده نیز دارند)

و خروجی این قطعه را به یک خازن و 2 عدد مقاومت وصل کنید و در نهایت خروجی انتهایی را با استفاده از یک رله و ترانزیستور به یک آژیر وصل کنید.

نقشه سیم کشی به صورت زیر میشود

 

همان طور که در عکس مشاهده میکنید وقتی برق ورودی وصل هست

چراغ در سمت راست خاموش هست و زمانی که برق ورودی قطع می شود چراغ روشن می شود.

توجه داشته باشید که از سمت خروجی UPS خود یک آدابتور باید قرار بدهید تا تغذیه سیستم را تامین کند و این ادابتور می تواند از 5 ولت تا 12 ولت باشد و نوع آدابتور را نیز بر اساس رله و آژیر خود انتخاب کنید.

در صورتی که میخواهید از آردوینو استفاده کنید فقط به جای رله باید آردوینو را قرار بدهید. به این دلیل که این مدار محافظ ولتاژ در سمت ورودی شما می باشد و نمی توانید آردوینو را به صورت مستقیم به برق ورودی بدهید.

در صورتی که آردوینو استفاده میکنید می توانید از ماژول اندازه گیری ولتاژ ZMPT101B تا 250 ولت AC به جای مدار full bridge rectifier استفاده کنید.

19 دی 02 در 07:21
محمد دمیرچی
3670

بله ups آلارم دارد اما فاصله و فضایی که در آن قرار دارد متوجه نمی شویم، در جایی دیدم آردوینو از طریق یکی از پایه ها و همچنین نرم افزاری با نوشتن چند خط دستور این امکان را دارد که قطع شدن برق را تشخیص دهدف این روش چگونه است؟  – کامیار ضیافت 02-10-19 در 07:58

اگر آلارم دارد UPS را باز کنید و از همون آلارمه سیم بکشید بیرون و هر جایی که دوست دارید ببرید و با استفاده از یک رله به هر آلارمی که میخواهید وصل کنید. این روش ساده تری هست  – محمد دمیرچی 02-10-19 در 07:59

برای آردوینو بستگی به سطح ولتاژ دارد، تا زمانی که رنج ولتاژ شما 5 ولت باشد می توانید به آردوینو وصل کنید ولی اگر ولتاژ شما بیشتر باشد باید از مقسم ولتاژ استفاده کنید که در اینجا هم بنده از مقسم ولتاژ بعد از دیود ها استفاد کرده ام که ولتاژ 340 ولتی ورودی را به 6 ولت کاهش بدهم.  – محمد دمیرچی 02-10-19 در 08:00

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400