با سلام
بله ماژول های BMS ماژول های قابل اعتمادی هستن
این ماژول ها عملیات شارژ و کنترل جریان را انجام نمیدهند.
فقط در زمان هایی که ولتاژ و جریان از حدی که برای ماژول تعریف شده است بیشتر بشود جلو آن را میگیرند.
ولتاژ اسمی باتری لیتومی 3.7 ولت هست و ولتاژ شارژ کامل آن 4.2 که در ضرب 3 عدد باتری انجام بدهید می شود 11.1 . 12.6
اگر باتری لیتومی را میخواهید به عنوان باتری بک آپ قرار بدهید 2 نکته را توجه داشته باشید.
اگر احتمال قطعی برق شما زیاد می باشد و وارد سیکل های شارژ و دشارژ زیادی می شوید که به همین صورت نرمال ببندید.
در صورتی که قطع برق زیادی ندارید بهتر است ولتاژ شارژر را بر روی 11.5 الی 12 قرار بدهید که باتری را وارد مود Store کند که آسیب کمتری به باتری در طولانی مدت برسد یا از باتری اسیدی استفاده کنید که خیلی از پیچیدگی های سیستم کم میکند.
ویرایش اول:
با توجه به این شرایط بهتر است روی 12 ولت تنظیم کنید
دلیل این امر قرار دادن باتری در سطح ولتاژی بین 3.7 تا 3.9 ولت هست.
در این ولتاژ باتری آسیب کمتری در طولانی مدت وقتی داعم زیر شارژ می باشد میگیرد.
منظور از جریان ثابت: بیاید فرض کنیم برق شما برای 1 ساعت قطع شده است و در این زمان سطح ولتاژ باتری شما به 3 ولت رسیده است و مدار BMS وارد عمل شده است و خروجی را قطع کرده است.
با وصل شدن برق ورودی در صورتی که جریان محدود کننده نداشته باشید باتری شما میخواد با حداکثر جریانی که میتواند شروع به شارژ کند که در این جا به 2 عامل برمیگردد یا ظرفیت باتری شما مشکل پیدا کرده باشد و باتری نتواند جریان بکشد یا منبع شما نتواند جریان بدهد.
اگر هر 2 این شرایط مهیا باشد باتری شما میتواند تا 5 آمپر نیز جریان بکشد. در این شرایط اگر BMS وارد عمل نشود به باتری شما آسیب میرسد.
قرار دادن ماژول که کنترل جریان داشته باشد برای این وجود دارد که باتری شما را در حالت جریان ثابت (بیشتر از حدی که برایش تعریف کرده اید) شارژ نکند و به درستی شارژ انجام شود.
ویراش دوم:
این باک بوست که انتخاب کرده اید مناسب هست.
برای شارژ شدن نیز خیر دیر و سریع شارژ شدن به خصلت باتری برمیگردد.
برای این موضوع به گفته ایلان ماسک اشاره میکنم.
گفته بودند که باتری ها شبیه پارکینگ خالی فرض کنید. و الکترون ها را ماشین هایی که وارد این پارکینگ میشن فرض کنید.
وقتی خالی هست به سرعت میشود خیلی ها را وارد کرد و وقتی پر میشود برای پارک کردن خودرو های (الکترون ها) جدید کار سختتر می شود و در نتیجه سرعت شارژ در بازه بیشتر از 80 -90 درصد کندتر می شود.