اپتوکوپلر و راه اندازی ماسفت.

2 سال قبل
361 بازدید

0

سلام من میخواستم بدونم که ماسفتی که با اپتوکوپلر راه اندازی میشه چقدر تلفات داره... چون خود اپتوکوپلر هم مقاومت داره حتی اگر کاملا led اون پر نور باشه. سوال این جاست که آیا این مقاومت درونی که حدود 50اهم یا 30اهم هست باعث میشه ماسفت حالت دیمر به خودش بگیره؟ و یکم ولتاژ و آمپر خروجی رو تحت تأثیر قرار بده؟ 

26 بهمن 00 در 04:00
حامد ساسانی پور
61

افزودن دیدگاه

1 پاسخ ثبت شده است
1

سلام

ترانزیستور های ماسفت یک مقداری را در دیتاشیت آنها آماده است به اسم ولتاژ گیت به سورس که با نماد Vgs نمایش داده می شود.

این ولتاژ نشان دهنده حداقل ولتاژی که باید به پایه گیت اعمال شود تا از هر حالتی به حالت دیگر برود.

اگر عکس زیر را مشاده کنید زمانی که ولتاژ پایه گیت کمتر از این حد می باشد در ناحیه Cutoff قرار داد و ترانزیستور خاموش می باشد و جریانی بین درین و سورس اتفاق نمی افتد

زمانی نیز که از این ولتاژ عبور کرده باشیم در ناحیه Linear هستیم که ترانزیستور کاملا روشن هست و جریان به صورت کامل عبور میکند و از این ولتاژ تا حداکثر ولتاژی که پایه گیت می تواند تحمل کند یکی می باشد.

ناحیه Saturation نیز ناحیه خطرناکی می باشد و باید به سرعت ترانزیستور از این ناحیه عبور کند و چون حالت ناپایداری دارد.

تمامی درایور های ترانزیستور ها کارشان این می باشد که بین این 2 ناحیه سویچ کنند و ناحیه Saturation را به سرعت عبور بدهند و در صورتی که ولتاژ ورودی از سمت میکرو (مثلا 3.3 ولت) را افزایش داده و بسته به نحوه بستن مدار به حدی برسانند که ترانزیستور بتواند به راحتی سویچ کند (مثلا 12 ولت)

یک موردی را که در نظر نمی گیرید این می باشد که ترانزیستور های MOSFET به جریانی که شما به پایه Gate می دهید کاری ندارد و فقط با ولتاژ کار میکنند و جریان کشی اتفاق نمی افتد و برای همین است که اسم کامل این نوع ترانزیستور ها

metal–oxide–semiconductor field-effect transistor می باشد 

عکس زیر توجه کنید پایه Gate توسط Oxide از کل سیستم جدا شده است و یک حالت ایزوله دارد و با ایجاد ولتاژ یک کانال در بخش زیر Oxide ایجاد می شود تا جریان برقرار شود.

حالت دیمر برای ترانزیستور های BJT اتفاق می افتد این کار برای ماسفت ها از طریق PWM ایجاد می شود.

برای ایزوله سازی اپتوکوپلر ها را به صورتی قرار بدهید که ولتاژ خروجی مناسبی داشته باشند. و اپتوکوپلر ها بیشتر موارد به صورت گیت not بسته می شود و لاجیک خروجی شما معکوس می شود پس این موضوع را نیز در نظر بگیرید.

نکته:

برای انتخاب ترانزیستور همیشه باید به 3 مورد زیر توجه کنید.

  1. ولتاژ گیت به سورس (ولتاژ سویچ شدن و حداکثر ولتاژ قابل تحمل)
  2. ولتاژ درین به سورس (ولتاژ کلی که ترانزیستور می تواند تحمل کند برای این مورد جریان ترانزیستور نیز دخیل می باشد هم چنین وات ترانزیستور که تا چه حدی را می تواند تحمل کند)
  3. سرعت سویچینگ (این مورد به سرعت کارکرد ترانزیستور برمیگردد در صورتی که سرعت سویچینگ پایین باشد حتی با درست بستن مدار مشاهده میکنید که مدار به درستی کار نمی کند.)

 

01 اسفند 00 در 07:51
محمد دمیرچی
3710

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400