سوال در مورد تعمیر ماژول کاهنده dc به dc نه آمپر 300 وات

1 ماه قبل
62 بازدید

0

سلام و عرض ادب به دوستان و اساتید محترم

حدودا یکی دو ماهی میشه از کافه ربات این ماژول رو خریدم که باهاش شارژر باتری لیتیومی بسازم(قبلا با یدونه ازینا ساخته بودم که خیلی خوب هم داره کار میکنه) ولی خب این یکی رو سهوا اتصال کوتاه کردم در خروجی و تراشه ی XL4016E1 روی ماژول ترکید. از بازار همین تراشه رو خریدم جاگذرای کردم ولی ماژول کار نمیکنه یعنی هرچی مولتی ترن رو میچرخونم ولتاژ ورودی خروجی با هم برابره و تغییر نمیکنه ولی جالبه مولتی ترن مربوط به جریان رو میچرخونم ال ای دی سبز و قرمز میشه.

اینم اضافه کنم به ورودی این ماژول 24 ولت 4 آمپر متصل بود. دیود شاتکیشم MBR2045CT هست که با مولتی متر تست کردم سالم بود با این حال خریدم ولی روی برد نصب نکردم چون خودم احتمال نمیدم ازین باشه مشکل. غیر اینا چیز دیگه ای هم نداره همشونم به ظاهر سالمن.

به نظرتون مشکل از چیه؟

عکساشم میذارم ببینید

https://s6.uupload.ir/files/img_20250708_151121_lgj7.jpg

https://s6.uupload.ir/files/img_20250708_151131_zf3v.jpg

https://s6.uupload.ir/files/img_20250708_151141_2es1.jpg

 

بعد این یه ماژول دیگه از سایت کافه ربات سفارش دادم ولی این جدیده یه مشکل ریز داره زیر 2.5 آمپر خروجی ال ای دی سبز نمیشه و قرمزه که خیلی عجیبه اون یکی ماژول اینطوری نبود.

17 تیر 04 در 11:06
سینا سرحدی
1

افزودن دیدگاه

2 پاسخ ثبت شده است
1

با سلام

در مورد مشکل اول

اینکه ورودی با خروجی برابر هست یک حالت عجیب هست و احتمال دارد یک قطعه دیگر داخل مدار دچار آسیب شده باشد.

چون مدار کنترل جریان که با LM358 کنترل میشود از طریق یک دیود به پایه FB رگوراتور XL4016 وصل شده است. و کارش این است که خروجی رگوراتور را خاموش و روشن بکند تا بتواند جریان را کنترل بکند. و اگر این سیستم دچار مشکل شده باشد اصولا خروجی باید قطع بشود. (باز بد نیست این بخش از مدار رو هم بررسی بکنید)

نقشه سیم کشی این ماژول را میتوانید از این لینک دانلود بکنید.

مورد بعدی که باید بررسی بکنید ولتاژ دقیقا بر روی پایه FB میباشد. اگر ولتاژ این پایه به هر دلیلی بالاتر از 1.25 ولت باشد ماژول در حالت خاموش میرود. از این رو فعالیت نمیکند. چون فکر میکند ولتاژ خروجی انقدر بالا هست که نیازی به کنترل ندارد.

 

در نهایت پایه های ورودی و خروجی ترانزیستور را در حالت خاموش با مولتی متر اندازه بگیرید. شاید دوباره خود IC رگوراتور سوخته است.

 

در مورد مشکل دوم که جریان در زیر 2.5 آمپر روشن نمیشود. این موضوع به صورت کلی در عملکرد سیستم تاثیری ندارد ولی برای بررسی بیشتر میتوانید مقاومت هایی که به LM358 دوم که LED ها بهش وصل کردن رو بررسی بکنید. احتمال دارد مقدار اشتباهی را بر روی این مقاومت هویه کرده باشند.

 

در نهایت اگر بیشتر یک سیستم شارژ باتری میخواهید داشته باشید. پیشنهاد میکنم از ماژول های زیر استفاده بکنید.

ماژول رگولاتور DC به DC کاهنده / افزاینده با قابلیت تنظیم جریان مناسب

ماژول رگولاتور DC به DC کاهنده / افزاینده با قابلیت تنظیم جریان

این موارد درست هست قیمت بالاتری دارند ولی دارای مدار نیمه ایزوله هستند و قابلیت باک/بوست دارند و کنترل جریان دقیق تری نیز دارند. اگر نسخه با نمایشگر بخواهید نیز وجود دارد.

 

ویرایش اول:

این ماژول هایی که معرفی کردم همراهش هیت سینک مخصوص ارسال میشود که بر روی ترانزیستور ها قرار بگیرد.

علت داغ کردن مدل های Xl4016 ها فرکانس پایین این محصول می باشد. که هدر رفت انرژی زیادی دارد.

نسخه ای که به شما معرفی کردم بخش ترانزیستوری با بخش کنترلی جدا هستند و در فرکانس بالاتری کار میکند.

بنده اکثرا این محصول در جریان های زیر 1.5 آمپر استفاده کرده ام و حرارتی تولید نمیکرد ، در 2.5 آمپر تست نکرده ام (در حال حاضر ندارم که تست کنم)

اگر هدف شما جریان کشی بالا می باشد میتوانید از محصول ماژول رگولاتور DC به DC کاهنده 20 آمپر 300 وات نیز میتوانید تهیه بکنید این نسخه را تا 7 آمپر تست کرده ام و حرارت قابل قبولی تولید میکند. این نسخه نیز مانند نسخه های معرفی کرده ام بخش کنترلی از بخش ترانزیستوری جدا می باشد.

همچنین نسخه 6 آمپری نسخه پیشنهادی به شما را نیز داریم که دارای نمایشگر می باشد.

ماژول رگولاتور DC به DC کاهنده / افزاینده 6 آمپر با قابلیت نمایش و تنظیم ولتاژ و جریان خروجی

17 تیر 04 در 12:30
محمد دمیرچی
4710

ممنونم از پاسخگویی سریع شما. بله چک میکنم جواب رو همینجا اعلام میکنم. حقیقتا این ماژول اونقدرایی که خودم فکر میکردم خوب نبود قبلش یه ماژول کاهنده 3 آمپری خریده بودم اونم بر اثر اتصال کوتاه سوخته بود البته اون خیلی ارزون تر بود بخاطر همین تصمیم گرفتم این ماژول رو تست کنم خب این ماژول هایی که معرفی کردید به نظر خوب میان ولی فکر کنم نیاز به هیت سینک داررند چون من با همین ماژول وقتی به باتری ها 2 آمپر اعمال میکنم هیت سینک سمت تراشه XL4016E1 دماش به 75 درجه میرسه که به نظر خودم زیاده و نیاز به فن داره. از همین ماژول XL4016E1 تو سایت یه مدل 12 آمپریش موجوده اون چه تفاوتی با این مدل 9 آمپری داره؟  – سینا سرحدی 04-04-17 در 12:50

درود مجدد من چک کردم اون دیود متصل به فیدبک سالم بود خوده تراشه هم به نظر سالم بود چون پایه هاش اتصال نبود. برای تست مجدد اتصال کوتاه کردم اینبار مقداری ولتاژ خروجی کم شد در حد 0.4 ولت و در حقیقت چهار دور آخر مولتی ترن در حد 1 ولت خروجی رو کاهش میده نه بیشتر. ولی مولتی ترن مربوط به جریان درست کار میکنه و جریان رو کم و زیاد میشه کرد. اولین باری که با تراشه خودش سوخته بود دقیقا ورودی و خروجی برابر شده بود چون پایه های تراشه اتصال شده بود بعد ترکیدن. حس و حالش نیست اون دیود شاتکی دوبل رو عوض کنم ببینم چی میشه. در ضمن توی نقشه آند ال ای دی ها به یه مقاومت 1 مگا اهم متصله ولی روی این ماژول مقدار مقاومت 222 روش نوشته که فکر کنم میشه 2.2 کیلو اهم .توی نقشه پایه 3 و 5 lm538 به هم متصل هست ولی در روی هردو ماژول اینطوری نیست و متصل نیست . نمیدونم انگار نقشه با برد تفاوت داره. و نکته آخر هم اضافه کنم در ماژول سالم با خروجی 12.6 و 2.5 آمپر برای شارژ باتری دمای تراشه به 85 درجه رسید اون دو ماژولی که لینکش رو گذاشتید روی 2 آمپر یا 2.5 چقدر داغ میکنن چون مشخصه نیاز به هیتسینک دارند و فضای کافی فکر نکنم برای نصب هیتسینک بزرگ داشته باشند.  – سینا سرحدی 04-04-17 در 04:20

پاسخ ویرایش شد  – محمد دمیرچی 04-04-18 در 05:29

ممنونم ولی فکر کنم یکی از اون دوتا ماژولی رو که معرفی کردید رو بخرم به نظرم خیلی بهتر باشه هم سایز و ابعادش مناسبه هم ال ای دی برای نشان دادن وضعیت شارژ داره که اون مدل 20 آمپری نداره متاسفانه. هیت سینک هم که شما میفرمایید ارسال میکنید. از طرفی هم من نمیخواستم 2.5 آمپر به باتری ها اعمال کنم و چون مدار مقایسه گر اون ماژول درست کار نمی کرد مجبور به این کار شدم. من نهایتا 2 آمپر به باتری ها اعمال میکنم اگه داغ نکنه ولی اگه خیلی داغ کنه 1.5 آمپر یا کمتر ولی زمان شارژ همینطوریشم خیلی طولانیه حدودا یک ساعت .  – سینا سرحدی 04-04-18 در 07:43

افزودن دیدگاه

0

درود مجدد بالاخره این ماژول رو که معرفی کرده بودید رو گرفتم https://thecaferobot.com/store/adjustable-buck-boost-constant-voltage-and-constant-current-power-module 

در حقیقت بردش خیلی کیفیت خوبی داره تست گرفتم با 2 آمپر یکم دماش از نظر من زیاد بود(در حد 70 درجه)  که حتی چسب هیت سینک رو هم شل میکرد مجبور شدم روی 1.5 آمپر تنظیمش کنم هیت سینک هم فقط چیپ رو درست پوشش میداد که تست کردم دیدم رگلاتور سمت چپ چیپ و اون دوتا دیود سمت راست چیپ هم داغ میشن (البته نه زیاد) ولی نکته تعجب بر انگیز ماجرا این بود اون سلف بیشتر از بقیه قطعات داغ میشد چراشو نفهمیدم. خلاصه من چسب هیت سینک رو جدا کردم و از پد سیلیکون و چسب استفاده کردم تا تمامی المان ها رو پوشش بدم نتیجه عالی بود این برد با اینکه نهایتا 3.5 آمپر میده ولی خیلی کمتر از اون ماژول 300 واتی 9 آمپری داغ میکنه و من در حقیقت اون یکی ماژول که گرون تر بودو میخواستم بخرم ولی چون این led هاش با پوسته ی شارژری که قرار بود درونش قرار بدم منطبق بود همینو انتخاب کردم و خیلی خوب باتری هارو شارژ میکنه . ممنون از راهنمایی شما.

25 روز قبل
سینا سرحدی
1

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400