معمولترین دلایل «عدم دریافت دیتا» برای WS2812 عمدتاً: خط دیتا ناپایدار/نادرست، سطح ولتاژ نامناسب، سیمکشی اشتباه به ورودی نوار، یا نیاز به مقاومت/خازن برای محافظت از سیگنال/پاور است.
چک لیست سریع :
ورودی دیتا درست وصل شده؟
مطمئن شو سیم دیتا به DIN (اولین ورودی نوار) وصل شده، نه به آخر یا به خروجی (DOUT) الایدی اول.
زمین مشترک حتماً برقرار باشه
آداپتور 5V منفی (GND) و GND آردوینو و GND نوار باید مشترک باشند. تو نوشتت گفتی کشیدی — دوباره مطمئن شو اتصال محکم هست.
ولتاژ صحیح به نوار میرسه؟
با مولتیمتر 5V بین +5V و GND نوار اندازه بگیر وقتی نوار روشنه یا وقتی آردوینو سعی در ارسال سیگنال داره. ولتاژ نباید خیلی افت کنه.
آیا آردوینو 5V است یا 3.3V؟
اگر آردوینو مثل Uno یا Nano (5V) است، خروجی دیتا 5V است و معمولاً OK.
اگر بردت 3.3V (مثلاً Pro Mini 3.3V، ESP32، ESP8266)، سیگنال 3.3V ممکن است بعضی نوارها را روشن نکند — نیاز به level shifter (مثلاً 74HCT125 یا MOSFET مناسب) یا ترفندهای سختافزاری داری.
مقاومت سری بین آردوینو و دیتا بگذار
یک مقاومت 220–470Ω سری روی خط دیتا اضافه کن (بین خروجی آردوینو و DIN). محافظت میکنه و اغلب جلوی نویز میگیره.
خازن بزرگ روی پاور
یک خازن الکترولیتی 1000µF بین +5V و GND نزدیک ورودی نوار بذار تا نوسانات پاور را کاهش بده.
کابل دیتا کوتاه باشه
سیم دیتا رو کوتاه کن (< 30cm) تا تضعیف نشه. اگر طولانیه از شیلد یا سطحشیفت استفاده کن.
پین دیتا و لایبریری و کد درست باشه
در کد پینِ تعریفشده برای نوار را با پینی که فیزیکی وصل کردی تطبیق بده و از لایبریری معروف استفاده کن: FastLED یا Adafruit_NeoPixel.
تست ساده با کد (نویسنده کد gigaelectronic.ir ) :
در این مثال از FastLED استفاده میکنیم. فرض کن نوار 30 LED داره و دیتای آردوینو روی پین 6 وصل شده:
#include <FastLED.h>
#define NUM_LEDS 30
#define DATA_PIN 6
CRGB leds[NUM_LEDS];
void setup() {
FastLED.addLeds<WS2812, DATA_PIN, GRB>(leds, NUM_LEDS);
FastLED.setBrightness(50);
}
void loop() {
// همه رو قرمز کن
for(int i=0;i<NUM_LEDS;i++) leds[i]=CRGB::Red;
FastLED.show();
delay(1000);
// همه خاموش
for(int i=0;i<NUM_LEDS;i++) leds[i]=CRGB::Black;
FastLED.show();
delay(1000);
}
اگر این کار نکرد، سعی کن NUM_LEDS رو به 1 تغییر بدی و فقط اولی رو تست کنی.
اگر از Adafruit_NeoPixel استفاده میکنی، معادلش هم کار میکنه.