مدار ماژول پل h اینورتر.

2 سال قبل
833 بازدید

0

سلام 

مدار پل h

به عکس مدار h دقت کنید در قسمت چپ(ماژول EGS002  ) . پین هایی رو قصد دارم که نصب نکنم با نقطه ی قرمز مشخص شدن پین های 1و5و9و15و فقط با پل h کار دارم (البته پین 16و 17مربوط به فن و سنسور دما هست و نیازی به توضیح نداره)به نظر شما  این کار شدنی هست چون من نمیخوام که نمایشگر ماژول رو نصب کنم در نتیجه نیازی به دونستن میزان آمپر و ولتاژ و حتی نیازی به فیدبک ولتاژ خروجی ندارم. چون مدار بوستر ولتاژ من قسمت فیدبک نداره که بخوام بهش وصلش کنم.

البته چالش‌ اصلی من پین 5و 9هست 

البته پین 1رو وصل میکنم ولی اگر وصل نشه چی میشه.؟

 

کلا ممنون میشم توضیح بدین که حذف این پین ها چه نقص یا مشکلات رو به وجود میاره. 

 

همچنین نقش اون سلف در انتهای مدار چیست در خروجی AC. 

 

اینم عکس قسمت دیتاشیت در مورد پین ها.

و

07 اسفند 00 در 08:26
حامد ساسانی پور
61

افزودن دیدگاه

3 پاسخ ثبت شده است
0

سلام

با توجه به دیتاشیت پایه شماره 1 مربوط به کنترل جریان می باشد و با توجه مقاومت شنتی که در R24 قرار داده می شود می تواند اندازه گیری کند چقدر جریان در حال عبور می باشد و جلو خرابی در مدار را بگیرد.

پایه های 5و9 مربوط به ولتاژ فیدبک برای اندازه گیری ولتاژ و نقطه فاز مدار می باشد و از این نقطه فاز برای دقیق درست کردن ولتاژ سینوسی خروجی استفاده می شود و باید وصل شود.

سلف هم برای جلو گیری از جریان کشی لحظه ای و شدید خروجی می باشد.

07 اسفند 00 در 11:59
محمد دمیرچی
3630

لطفا حتما پاسخ پایینی را مطالعه فرمایید به شدت عجیب هست برام.  – حامد ساسانی پور 00-12-07 در 01:07

افزودن دیدگاه

0

 سلام

پایه ی 5و9 از این رو چالشی است چون تو مدار مقداری گیجم کرده همچنین در دیتاشیت. 

آی سی درایوی که روی ماژول هست IR2113S هست. ولتاژ lo طبق دیتاشیت مساوی است با vcc یا همون 12ولت اعمالی به ماژول اما ولتاژ پایه ی ho بحث برانگیز است.

دقت کنید در عکس بالا با علامت فلش قرمز مشخص شده ولتاژ ho در  maxبرابر با VB هست حالا ولتاژ VB برابر با ولتاژ بالاست.. حالا به نظر شما ولتاژ بالا از کدام پایه به آیسی می‌رسد؟ از طریق پایه ی vs(همان پایه های 5و 9) خب طبق دیتاشیت در min ولتاژ پایه ی ho برابر است با vs یا پایه ی فاز یا نول AC 220ولت.. خب چطور گیت ماسفت irf840میتواند این مقدار را تحمل کند؟ حال نقشه ی زیر از خود مدار داخلی ماژول. 

همان طور که می‌بینید پایه ی 9و 5را مسیرش را مشخص کرده ام با خط قرمز. همچین ضربدر روی آن ها که یعنی میخوام وصلشون نکنم. اما طبق نقشه ی مدار که با خود ماژول هم یکی است یک دیود از پایه vcc 12ولت به پایه ی VB رفته. همان طور که در دیتاشیت بود ولتاژ ho در max مساوی است با vb هست یعنی همون ولتاژ 12vccاگر در نقشه شماتیک نگاه کنید کنار دیود یک خازن است که از پایه ی vs به صورت سری وصل شده به VB.. حال سوال اینجاست چطور؟ آخه چون برق AC از خازن عبور میکنه و میره به VB اتفاقا ولتاژ VB هم تا 625ولت هستش چطوری من کلا کیج شدم! چطوری ho هم 12ولت داره هم 220؟

07 اسفند 00 در 01:06
حامد ساسانی پور
61

افزودن دیدگاه

0

با توجه به دیتاشیت سیم ها به صورت زیر به IC IR2110 میرود.

پس از شبیه سازی همین بخش از مدار توسط برنامه پروتوس

به شکل فوق رسیدم(شرمنده IR2110 در شبیه ساز نبود مجبور شدم از IR2112 استفاده کنم که بسیار شبیه می باشد)

نکاتی که در طراحی این مدار دیدم (طبق مداری که کشیدم توضیح میدم)

جواب سوال شما برای 220 و 12 ولت بودن :

دیود D3 کارش این می باشد که در زمانی که ولتاژ سمت مقابل هنوز به سر لود وارد نشده که تغذیه بخش VB را اعمال کند از ولتاژ پایه که 12 ولت می باشد این بخش را تغذیه می کند و پس از اعمل ولتاژ بالاتر از 12 ولت به VB و VS این دیود در حالت خاموش قرار میگیرد و ولتاژ بالا برای سمت گیت ها اعمال می شود.

جواب سوال ولتاژ بالابودن و خرابی IC:

همان طور که اشاره کردید ولتاژ پایه VH و VL نوشته شده است تا VB و VS می تواند بالا برود و این ولتاژ هم 525 ولت می باشد. اگر شماتیک داخلی IC IR2110 را مشاهده کنید متوجه می شوید که 2 عدد ترانزیستور هستند که پایه VH , VL را کنترل میکنند و میشه گفت به صورت تقریبی نسبت به مابقی مدار ایزوله می باشد. پس بدون مشکل وصل کنید.

پیشنهاد بنده

زمانی که یک دیتاشیت کامل برای یک ماژول ارائه می شود سعی کنید مطابق همین دیتاشیت مدار را طراحی و ببندید و تست هایی که نیاز دارید را از مدار بگیرید تا مطمئن شوید که مدار به درستی کار میکند و پیچ و خم های مدار دست شما بیاید (به قول گفتنی فوت کوزه گریش دستتون بیاد)

بعد از آن برای تقویت مدار و اصلاحاتی که نیاز دارید اقدام کنید و تغییرات را بخش به بخش به مدار اضافه کنید.

یکی هم شما با ولتاژ بالا دارید مدار را تست میکنید. در صورت امکان از محدود ساز های جریان نیز در این مدار استفاده کنید که بتوانید کنترل بر روی جریان داشته باشید. درست هست شما میخواهید جریان بسیار بالا عبور بدهید اما قبل از اینکه لود را وصل کنید مدار شما نباید جریان بالایی از شما طلب کند از این رو بهتر هست قبل از وصل کردن لود با جریان پایین و کنترل شده مدار را تست کنید و پس از اینکه از نتیجه راضی بودید لود ضعیف (مشابه یک LED با مقاومت) به مدار وصل کنید و باز هم تست کنید در صورتی که تمامی موارد به درستی کار میکردند می توانید جریان ورودی را باز کنید و لود های قوی تری را امتحان کنید. تا شرایط برای شما به صورت کامل کنترل شده باشد.

07 اسفند 00 در 02:32
محمد دمیرچی
3630

سلام. توضیحات شما بسیار ارزشمند هست. و به راحتی متوجه شدم. در خصوص پیشنهاد شما بله واقعا پيش نهاد عاقلانه ای هست و البته من اصلا قصد نداشتم مدار رو با ولتاژ بالا روشن کنم.. پل hرو با ولتاژ پایین همان 12ولت تست میکردم. بعد میرفتم سراغ ولتاژ بالا. در خصوص ولتاژ بالا و خرابی آی سی... من اصلا به خرابی آی سی دقت نکردم چون آیسی برای ولتاژ بالا ساخته شده.. حداقل بخش hoاما برای بخش Loاز اپتوکوپلر استفاده میکنم. در واقع بخشی از مدار که ho هست تا 600ولت را ساپورت می‌کند که مشکلی نداره اما از این جا به بعدش مشکله. من تو فکر بودم که مسیر vsرو قطع کنم تا مدار با دیود راه اندازی بشه و بتونم هر 4کانال رو با اپتوکوپلر راه اندازی کنم که ایزوله باشه. (چون اگر ماسفت یا ماسفت ها بسوزند ماژول هم میسوزه به همین خاطر من از اپتوکوپلر استفاده میخوام بکنم)ولی اگر نقش vs جهت موج سینوسی دقیق هست مجبورم تصمیم بگیرم که vsرو نصب کنم با این حالت اساسی ترین سوال میمونه گیت هایی که با ho راه اندازی میشن گیت irf840یا 740که من از 740میخوام استفاده کنم چطور میتونن این ولتاژ رو تحمل کنن! در صورتی که ولتاژ گیت اونا ولتاژ پایین لازم داره اونجا که گفتم چطوری 12و 220 داره منظورم این بود که در حالت شروع با 12هست بعد با acفاز خروجی چطور گیتی که در لحظه ی راه اندازی با 12کار میکنه و بعد دیود خاموش میشه و میره رو فاز که 220هست و نمیسوزه ماسفت!؟  – حامد ساسانی پور 00-12-07 در 03:26

نظری ندارین که چطوری گیت یه بار با 12ولت کار میکنه و یه بار با 220اما نمیسوزه گیت؟ البته من حدس های زدم مثلا یه خازن 16ولت 10میکرو سری هست که فاز از این عبور میکنه و احتمالا ولتاژش تا 10ولت کاهش پیدا میکنه البته با آمپر خیلی پایین ولی بازم گفتم بپرسم.. هرچند ولتاژ کاری خازن 16ولته ولی خب.. نظر شما تکمیل کننده است.  – حامد ساسانی پور 00-12-09 در 08:35

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400