فاصله سنج لیزری یا اولتراسونیک؟

1 سال قبل
572 بازدید

0

سلام. وقتتون بخیر. ببخشید من پروژه ای دارم که میخواهم یک موتور را در دو جهت بچرخانم و یک حرکت خطی دو جهته ایجاد کنم. قطعه ای در وسط مسیر قرار دارد که با چرخش موتور جابجا می شود و در دو جهت حرکت میکند. در تصویر زیر با فلش قرمز رنگ قطعه ای که حرکت میکند را نمایش می دهم. می خواهم حرکت این قطعه را برحسب زمان تنظیم کنم مثلا میخواهم بگویم پنج ثانیه به سمت چپ برو و سپس پنج ثانیه به سمت راست برگرد تا به محل اولیه برسد اما چون در طی چندین بار رفت و برگشت قطعا دچار خطا خواهد شد در نظر داشتم از یک سنسور فاصله سنج استفاده کنم و برحسب مسافت طی شده ی این قطعه آن را کنترل کنم. در تصویر زیر با فلش آبی رنگ محل قرارگیری سنسور را طبق دیدگاه خودم مشخص کردم. سوالی که دارم اینست که به نظر شما ماژول اولتراسونیک برای استفاده مناسب هست یا ماژول لیزری باید استفاده کنم؟

 

تصویر زیر از نمایی دیگر قطعه ی وسطی را نمایش میدهد.

04 اسفند 01 در 06:55
حامد صف آرا
1

افزودن دیدگاه

1 پاسخ ثبت شده است
0

با سلام

در این سیستم ها از فاصله سنج لیزری استفاده نمی شود.

به دلیل اینکه از موتور DC 775 استفاده کرده ای باید شفت موتور را از پشت موتور یا از سر دیگه سیستم به یک انکودر وصل کنید و جابه جایی خودتان را بر اساس تعداد پالس حساب کنید و به موتور بگویید انقدر پالس بچرخد.

برای مثال عرض میکنم

در صورتی که انکودر 200 پالس تهیه کنید 360/200 می شود 1.8 درجه یعنی شما به ازای هر 1.8 درجه یک پالس دارید و این مقدار درجه جا به جایی در گام و قطر لید اسکرو که استفاده کرده اید باید حساب کنید تا مقدار جا به جایی در یک پالس را به شما بدهد و این می شود دقت شما و شما نمی توانید نیم پالس بزنید. باید تمامی واحد های شما بر اساس یک پالس باشد.

که در اینجا در صورتی که بخواهید دقت را افزایش بدهید استفاده از گیربکس افزاینده برای انکودر یا گیربکس کاهنده برای سیستم خود می باشد.

یا از انکودر دقت بالاتر استفاده کنید.

فکر میکنم بیس کار را به شما توضیح داده ام.

راهکار دیگری که نیز می توانید استفاده کنید استفاده از استپ موتور می باشد در صورتی که فشاری بر روی سیستم نباشد.

هیچ وقت خطایی به شما نمی دهد. و نیازی به انکودر ندارند.

06 اسفند 01 در 11:11
محمد دمیرچی
3670

متشکرم خیلی ممنون.  – حامد صف آرا 01-12-07 در 05:38

خواهش میکنم  – محمد دمیرچی 01-12-08 در 08:53

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400