شارژ باطری لیتیوم پلیمر

1 سال قبل
166 بازدید

0

این درسته که گفته میشه باطری های لیتیوم پلیمر نیازی به مدار شارژر و قطع کن ندارن و فقط کافیه یک منبع تغذیه معادل ولتاژ باطری بش وصل باشه؟ این باعث خرابی یا کاهش عمر یا انفجار باطری نمیشه؟

30 تیر 02 در 09:05
راحله
1

افزودن دیدگاه

1 پاسخ ثبت شده است
0

با سلام

باتری های لیتوم پلیمر که اکثرا به صورت کتابی می باشند اکثرا در سر آنها قبل اینکه سیم های خروجی به شما تحویل داده شود یک محافظ باتری قرار داده شده است. درصورتی که این محافظ قرار داده نشده باشد پیشنهاد می شود خودتان آن را اضافه کنید.

ویرایش اول:

در مدل های تک سل مشابه عکس زیر در سر برد یک برد محافظ قرار داده شده است.

در مدل های چند سلی که بیشتر در کواد کوپتر ها به کار میرود بالانسر و محافظ قرار داده نشده است.

از ماژول ها bms که در سایت قرار داده شده است برای چند سل به سادگی می توانید استفاده کنید.

برای باتری های تک سل می توانید از ماژول های شارژ تک سل tp4056 که دارای محافظ هستند برای این موضوع استفاده کنید.

 

ویرایش دوم:

توجه داشته باشید هر باتری لیتومی در بازه 3 الی 4.2 ولت (3 کاملا خالی و 4.2 کاملا پر) کار میکند. حالا شما هر تعداد از این باتری ها را به یکدیگر سری کنید یک بازه ولتاژی دارید برای مثال در 3 سل شما بین 9 الی 12.6 ولت بازه ولتاژی دارید.

مورد بعدی فرقی نمیکند باتری چند سل دارید استفاده میکنید حتما باید بر روی باتری محافظ قرار بدهید دلیل این امر جلوگیری از overcharge , over discharge , current protection و قطع کن ولتاژ پایین می باشد.

مورد بعدی برای شارژ این نوع باتری ها شما باید حداکثر ولتاژ کلی سلول ها را تامین کنید و با جریان کنترل شده به باتری ها وصل کنید برای مثال شما باتری 1 آمپر ساعت دارید. و میخواهید به صورت 3 سل درست کنید. پس از یک آدابتور 12.6 ولت و جریان کنترل شده زیر 1 آمپر باید استفاده کنید (پیشنهاد می شود 0.5 آمپر شارژ کنید یعنی نصف ظرفیت) 

به صورت عادی همچین آدابتوری وجود ندارد پس از یک آدابتور قوی تر که می شود 24 ولت به همراه یک کاهنده که قابلیت کنترل جریان دارد استفاده می شود مانند این محصول .

در مورد استفاده از این پک باتری در ماژول ها و برد ها بسته به استفاده شما دارد. در صورتی که فقط میخواهید میکروکنترلر و نهایتا چند عدد سنسور کوچک استفاده کنید. تا زمانی که ولتاژ پک باتری شما زیر 12 ولت می باشد می توانید به vin آردوینو وصل کنید (در برد های STM و ESP این ولتاژ 8 می باشد) و رگوراتور داخلی خود برد این موضوع را هندل میکند.

در صورتی که در پروژه شما نمایشگر و موتور قرار است استفاده بشود یا ولتاژ بالاتر از حد رگوراتور داخلی می باشد از یک کاهنده ولتاژ مانند این محصول بین پک باتری و قطعات خود استفاده میکنید.

این نکته را فراموش نکنید وقتی از کلمه پک باتری استفاده می شود منظور پد های بعد محافظ باتری می باشد و به هیچ عنوان به قبل برد محافظ سیمی بری شارژ یا دیسشارژ وصل نشود. و تمام ارتباطات شما به پد های -P , P+ روی محافظ شارژ محدود می شود.

31 تیر 02 در 05:23
محمد دمیرچی
4030

از کجا مشخص میشه که این محافظ باطری قرار داده شدهاگر نبود چه محافظی باید اضافه کنیم  – راحله 02-04-31 در 10:26

پاسخ ویرایش شد  – محمد دمیرچی 02-04-31 در 01:50

ببخشید اینقدر مزاحم میشم، برای آردوینو که ۵ ولته چطور میتوان از باطری لیتیوم پلیمر که ۳.۷ ولت هست استفاده کرد؟  – راحله 02-05-03 در 05:38

از ماژول های ساخت پاور بانک بهتر می باشد استفاده کنید. که خروجی 5 ولت نیز تولید میکنند.  – محمد دمیرچی 02-05-04 در 07:29

خیلی ممنون از پاسخدهی سریع شما. برای باطری آردویونو نمیشه از دو باطری لیتیوم پلیمر سری استفاده کرد و با تقسیم ولتاژ به ۵ ولت رسودنش؟ به طوری کلی ولتاژ ۷.۵ ولت برای آردوینو یونو زیاد هست؟  – راحله 02-05-04 در 10:28

تقسیم ولتاژ برای قدرت نمی باشد برای رفرنس استفاده می شود. بله می توانید از 2 عدد باتری استفاده کنید و به پایه VIN آردوینو وصل کنید و خود برد از طریق رگوراتور داخلی ولتاژ 7 الی 8.5 باتری را به 5 ولت مورد نیاز خود تبدیل میکند، در صورتی که میخواهید قطعات دیگری را نیز روشن کنید و جریان کشی بیشتری دارید از رگواتور کاهنده برای این موضوع می توانید استفاده کنید.  – محمد دمیرچی 02-05-04 در 02:05

منظورتون از کاهنده ماژول رگولاتور DC به DC کاهنده 3 آمپر LM2596S که در فروشگاه کافه ربات موجوده هست؟ یعنی این قبل باطری باشه و قبل این کاهنده آداپتوری که جریان بالا داره قرار بگیره؟ . و یک سوال دیگه اینکه مثلا اگر باطری لیتیوم پلیمر ۱۱ ولتی را برای شارژ به آداپتور ۱۲ ولتی وصل کنیم مشکلی برای باطری پیش میاد؟  – راحله 02-05-04 در 02:51

پاسخ ویرایش شد  – محمد دمیرچی 02-05-05 در 05:51

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400