تبدیل ولتاژ 12 ولت dc به 220 ولت AC توسط ترانس و آی‌سی 555

2 سال قبل
940 بازدید

0

سلام 

سوال اول. 

ما یه ترانس افزاینده داریم و یک ای سی 555که روی 50هرتز تنظیم شده. ماسفت هم هست طبیعتا 

این مدارات 2حالت دارن یا یک ماسفت هستن یا دو ماسفته از پین outآیسی و مقاومت رد میشه و به بیس اونا وصل میشه (کلا عادت دارم بگم بیس ) عکس یکی از مدارات رو میزارم 

خب اگه دقت بشه پایه ی خروجی آی سی به بیس  ماسفت اولی مستقیم اومده ولی بیس ماسفت دومی مسیرش تفاوت داره. 

ترانس ما هم دوبل هست یا 3سر خروجی.. 

خب حالا این مدل با اون مداری که یک ماسفت داره چه فرقی داره چون یک ماسفته به ترانس 2سر وصل میشه. 

سوال دوم 

و آیا میشه از چوک یا هسته فریت استفاده کرد چون فرکانس پایینه(50هرتز) میگم یعنی در فرکانس بالا چوک اوکی هست. 

سوال سوم 

به صورت فرض اگر جواب سوال دوم این بود که در فرکانس 50 هرتز نمیشه از چوک استفاده کرد پس من مجبورم از مدار فرکانس بالا استفاده کنم و خروجی رو تبدیل کنم به dcو مجدد تبدیل کنم به AC خب حالا میام قطب مثبت dc رو میدم به ماسفت قدرت(13009) اسیلاتور 555 دیگه اونجا قطب مثبت 50بار قطع و وصل میشه و خروجی ما یه نول داریم یه فاز(البته به فکرم میاد که منفی رو هم به ماسفت بدم ولی نمیدونم لازمه منفی هم 50بار قطع و وصل بشه در این مورد هم سواله نظرشریفتون رو بگین) .. قطعا این شکلی AC کردن مثل اون AC اصلی برق شهر نیس ولی خب چطوریه و آیا میشه مثلا یه وسیله که نیاز به برق AC داره رو با این روش راه اندازی کرد؟ چون خیلی از وسایل میشه با dc220راه انداخت و نیازی به AC سازی نیس. مثلا لامپ. تلویزیون led و اینا.

 

 میخوام قبل از شروع به ساخت یک اینورتر بدونم چی به چیه که الکی پول هدر ندم و البته رشته ی منم الکترونیک نیست ولی علاقه ی شدید به برق دارم. البته سوالات در متن هم بیشتر شد که ببخشید واقعا

در کل ممنون میشم اگر جواب هر سوال رو تفکیک شده بدین که قاطی نشه. ممنونم

 

17 دی 00 در 05:22
حامد ساسانی پور
61

افزودن دیدگاه

1 پاسخ ثبت شده است
1

سلام

جواب سوال اول

هدف از استفاده از 2 عدد ترانزیستور این می باشد که سیگنال خروجی شما که AC می باشد Offset نداشته باشد و سیگنال بین منفی و مثبت تغییر بکند.

مداری که عرض میکند از یک ترانزیستور استفاده شده است احتمالا ولتاژ منفی را تولید نمیکند.

این مدار در سمت ورودی از یک ترانس 3 سیمه استفاده کرده است و در سمت خروجی 2 سیمه می باشد.

جواب سوال دوم

هدف از طراحی ترانسفورماتور های چوک فرکانس بالا بوده است و این یک قانون کلی می باشد. هر چقدر فرکانس شما بالاتر برود سایز ترانسفورماتور شما کوچک‌تر می شود و هرچقدر فرکانس شما پایین‌تر بیاید سایز ترانسفورماتور شما بزرگ‌تر می شود.

ترانسفورماتور ها هم بسته به سایز از متریال های مختلف استفاده می شود که برای سایز های بزرگ‌تر اکثرا از هسته آهنی استفاده می شود و وهسته های چوک برای سایز های کوچک‌تر می باشد.

برای فرکانس 50 هرتز نمی توانید از چوک استفاده کنید باید از هسته آهنی استفاده کنید.

جواب سوال سوم

از فرکانس بالا نمی توانید برای تغذیه مدارت فراکنس پایین استفاده کنید.

البته خیلی از وسایل از منبع تغذیه های سویچینگ SMPS استفاده میکنند. این نوع مدارت تغذیه ابتدا برق ورودی را DC می کنند که طبق رابطه VDC = VRMS*1.4 بدست می آید.

می توانید نحوه کارکرد این نوع مدارات را در سایت زیر مشاهده کنید.

Design your own Compact 5V/3.3V SMPS

بر روی کاغذ در صورتی که شما یک ولتاژ DC با ولتاژ بالا بتوانید تولید کنند باید دیود ورودی مدار را بدون تاثیر عبور میکند و باعث روشن شدن مدار می شود. اما این بر روی کاغذ می باشد باید تست شود.(بنده تست نکرده ام)

لامپ ها از مدارت دیگری استفاده میکنند.
شما می توانید از لامپ های رشته ای استفاده کنید اما لامپ های کم مصرف و LED از مدارات ترکیبی با توجه به جریان استفاده میکنند که مقداری متفاوت می باشد. (البته باز هم به نوع مداری که در آنها به کار رفته است بستگی شدیدی دارد)

برای سیستمی که میخواهید از باتری بک آپ استفاده کنید در صورتی که به خروجی منبع تغذیه دسترسی دارید پیشنهاد میکنم ولتاژ های مورد نیاز DC که برای اون نقطه نیاز دارید را تولید کنید و به صورت مستقیم به آن نقطه وصل کنید.(برای PC پیشنهاد نمی شود)

برای مثال مودم - تلویزیون یا مانیتور هایی که آدابتور جانبی دارند یا هر قطعه ای که منبع تغذیه داخلی نداشته باشد.

نکته

  1.  نباید فراموش کنید این می باشد که اکثر ترانس ها یک طرفه می باشند یعنی فقط از 220 به 12 کار میکنند و برعکس کار نمیکنند. پس در زمان خرید یا استفاده به این نکته توجه کنید.
  2. خروجی این نوع مدار ها شبه مربعی می باشد و با سینوسی برق شهری فرق میکند و به هیچ عنوان در لاین مشترک قرار ندهید به این دلیل که به طور حتم مدار شما منفجر می شود.
  3. ولتاژ ورودی شما 12 ولت می باشد و با توجه به قانون پاور P=VxI می باشد پس زمانی که ولتاژ را 18 برابر زیاد میکنید به همان نسبت جریان شما + هدر رفت انرژی کاهش پیدا میکند پس زمانی که در خروجی شما 100mA جریان بخواهید در سمت ورودی حداقل باید 2 آمپر بدهید. برای همین می باشد که در سمت ورودی از باتری استفاده می شود تا بتواند جریان ها بالاتر را پوشش بدهد.

 

 

17 دی 00 در 08:44
محمد دمیرچی
3670

ممنون میشم اگر سوال جدید که کردم رو مشاهده کنید چون نمیشه اینجا مثل انجمن ها سوال و جواب پشت سر هم پرسید مجبور شدم یه سوال جدید مطرح کنم. عنوان سوال :تبدیل 220ولت dc به 220ولت AC. بدون استفاده از ترانس یا چوک  – حامد ساسانی پور 00-10-17 در 01:53

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400