چگونه ماژول پری امپ میکرفن با پردازنده ی Max9814 رو راه اندازی کنم؟

با سلام

بنده خیلی در زمینه ی الکترونیک آماتور هستم 

داخل یوتوب یک ویدیویی مربوط به ساخت میکروفن به صورت دستی رو دیدم گفته شده بود برای اینکه خود لپتاب کارت صدای خیلی ضعیفی همراه با نویز زیادی داره واسه همین ما از ماژول پری امپ max9814 استفاده می کنیم که حالت auto Gain control داره، خیلی مختصر توضیح داد و فوری اون رو به میکروفن ساده ی خازنی متصل کرد و نتیجه فوق العاده بود، نویز فوق العاده پایین و کیفیت فوق العاده بالا و غیره 

حالا بنده با نادانی تمام این ماژول رو خریدم ولی اصلا نمی دونم چطور باید راه اندازیش کنم، از طرفی مثل اینکه برد آردوینو می خواد و برنامه نویسی لازم داره و من اصلا نمی دونم چکار باید بکنم برای راه اندازیش...

لازمه که بگم این ماژول نمونه ی بدون میکروفن هستش که خروجی هدفون هم داره و من بورد ادرینو و لوازم اضافه رو ندارم اصلا...

همین فقط خواستم یه توضیحی دقیق از نحوه ی راه اندازی و لحیم کاریش بدونم! و اینکه ایا کیفیتش از هدست های میکروفن دار بازار، برتری قابل ملاحضه ای داره یا الکی خودمو خسته نکنم؟

سپاس 

با سلام 

برای راه‌اندازی این ماژول به آردوینو و یا میکروکنترلر دیگری نیاز ندارید. مگر اینکه بخواهید پایه های کنترلی این ماژول مثل A/R و یا Gain را به صورت غیر دستی تغییر بدهید. 
تغیر دستی آن به این صورت است که با جابه‌جا کردن جامپر می‌توان وضعیت کنترلی ماژول را تغییر داد. 

برای آشنایی بیشتر با عملکرد و نحوه راه‌اندازی این ماژول، پایه های مختلف آن را بررسی می‌کنیم:

1- VCC : تغذیه ورودی ماژول که بایستی بین 3 تا 12 ولت باشد.(جریان آن وابسته به خروجی شماست)

2- MIC : این پایه محل اتصال صدا و یا دیتای ورودی است. 

3- OUT : خروجی این ماژول دارای 3 پایه است که بلندگوها متصل می‌گردد.

4- AUX : خروجی دیگر ماژول برای اتصال به کابل AUX

تعدادی از پایه‌های این ماژول هم برای تنظیم خروجی قابلیت تغییر دارند: 

5- A/R : این مشخصه خلاصه شده عبارت Attack-and-Release Times می‌باشد. منظور همان زمانی است که طول میکشه تا AGC ، میزان threshold خروجی را بر کاهش و یا افزایش Gain ورودی منطبق کند.
هر چه این زمان کمتر باشد، خروجی جزئیات نغییر ورودی را نیز دنبال می‌کند و اگر این زمان بزرگ باشد، حساسیت خروجی به تغییر صدای ورودی کمتر می‌شود(فقط تغییرات صدای بزرگ را متوجه می‌شود). جدول زیر سه حالت مختلف این پایه را نشان می‌دهد:

 

 

6- Gain : ماکزیمم گین خروجی هم می‌توانید از طریق تنظیم این پایه تعیین کنید. طبق جدول زیر Gian را می‌توانید تغییر دهید.  

 

 

7- Bias : این پایه بایاس ولتاژ میکروفن می‌باشد. در حالت نرمال این مقدار 2 ولت می‌باشد. اگر جامپر اتصال کوتاه آن را برداریم، 1.23 ولت می‌شود. 

 

در ضمن برای مطالعه دقیق تر آی‌سی Max9814 ، می‌توانید  دیتاشیت آن را مطالعه کنید.  

1 پسندیده

با سلام و سپاس گذارم از پاسختون

اما بنده خواستم بدونم که دقیقا چطور باید عملیات لحیم رو انجام بدم یعنی برای اتصال این بورد به کامپیوتر چه چیزی رو باید به چه چیزی لحیم کنم؟ 

ایا می تونم برق این بورد رو از اتصال usb به لپتاپ تامین کنم؟ چطور باید این کار رو انجام بدم؟

منظور از طریقه ی راه اندازی این بود که چطور به کامیپوتر باید متصل کنم این بورد رو و از میکروفن خروجی در کامپیوتر بگیرم!

 

 

 

 

 

با سلام و سپاس گذارم از پاسختون

اما بنده خواستم بدونم که دقیقا چطور باید عملیات لحیم رو انجام بدم یعنی برای اتصال این بورد به کامپیوتر چه چیزی رو باید به چه چیزی لحیم کنم؟

ایا می تونم برق این بورد رو از اتصال usb به لپتاپ تامین کنم؟ چطور باید این کار رو انجام بدم؟

منظور از طریقه ی راه اندازی این بود که چطور به کامیپوتر باید متصل کنم این بورد رو و از میکروفن خروجی در کامپیوتر بگیرم!

تغذیه این برد را می‌توانید از کامپیوتر تامین کنید اما توجه کنید که توان USB کامپیوتر محدوه و اگر اسپیکر های شما توان بالا باشند، به مشکل برمی‌خورید.
در رابطه با نحوه اتصال هم شما بایستی خروجی صدای کامپیوتر (AUX) را به ورودی ماژول یعنی MIC متصل کنید. دقت کنید که عموما سیم های AUX دارای 3 بخش هستند. زمین و صدای چپ و راست. شما از یک سمت باید AUX را به کامپیوتر متصل کنید و از سمت دیگر سیم AUX را بریده و دو پایه زمین و یکی از صدای چپ و راست را به ورودی MIC متصل کنید.