باطری بکاپ با لیتیوم پلیمر

1 سال قبل
355 بازدید

0

سلام لطفا راهنمایی کنید چطور و با چه مدارها یا ماژول ها و قطعاتی و چند باطری میتونم یک باطری بکاپ ۱۲ولت با باطری لیتیوم پلیمری بسازم که هم خودمتر شارژ بشه هم بعد تز شارژ کامل قطع بشه و هم در صورت قطع برق به صورت خودکار و آنی بیاد تو مدار؟

 

ویرایش اول: 

مدار زیر برای سیستم بکاپ با استفاده از ۳ عدد باطری لیتیوم یون درسته؟ آنجایی که نوشته شده منظور ماژول bms و سه عدد باطری است:

ویرایش دوم:

ال ای دی ها رو اینطوری گذاشتم، البته ال ای دی خروجی را در قسمتی هم که با دایره سبز مشخص کردم گذاشتم اما تفاوتی نکرد همیشه روشنه.

 فقط من برای افزایش ولتاژ از 12 ولت به 12.6 از ماژول 6009 استفاده کردم

ممکنه این مدار ایرادی داشته باشه و به دستگام آسیب بزنه یا خطری ایجاد کنه؟

21 مرداد 02 در 08:25
راحله
1

افزودن دیدگاه

4 پاسخ ثبت شده است
1

با سلام

برای ساخت UPS انلاین می توانید به این لینک مراجعه کنید.

فقط برای این مورد که باتری را می خواهید از نوع لیتومی استفاده کنید کافی است باتری خود را به صورت پک کرده و به یک BMS وصل کرده و خروجی را وارد مدار لینک ارسالی کنید.

فقط توجه داشته باشید که برای باتری لیتومی 3 سل شما باید ولتاژ شارژ باتری را بر روی 3*4.2 = 12.6 تنظیم کنید و بر روی 14.4 که برای باتری اسیدی می باشد تنظیم نکنید.

ویرایش اول:

منظور از BMS برد های مدیریت باتری می باشد که می توانید از این لینک برای تهیه این محصول استفاده کنید.

باتری های مورد نظر را نیز به صورت سری باید وصل کنید تا ولتاژ کلی افزایش بیابد. نقشه سیم کشی نیز برای یک نمونه BMS نیز قرار داده می شود.

 

ویرایش دوم:

خیر

باید به این صورت ببندید.

اگر از 12 ولت برای ورودی میخواهید استفاده کنید باید به صورت زیر ببندید.

در این سیستم در صورتی که تغذیه ورودی وصل باشد. باعث می شود که ماسفت مربوط به ارتباط مستقیم فعال و ماژول سمت راست خاموش بشود و فقط باتری به صورت مستقیم شارژ بشود.

در زمانی که تغذیه ورودی خاموش بشود ماسفت بین باتری و ماژول دوم فعال می شود و باعث می شود که ماژول سمت راست روشن بشود و از باتری برای ایجاد ولتاژ 12 استفاده کند.

البته شما می توانید به جای ماژول شارژ باتری که سمت راست می باشد از هر ماژولی که بتواند 13 ولت با جریان ثابت تولید کند استفاده کنید.

دلیل اینکه بر روی 13 ولت تنظیم کرده ایم این می باشد که پس از عبور از یک عدد دیود بین 0.3 الی 0.6 افت ولتاژ خواهید داشت که برای باتری مناسب می شود.

در سمت خروجی نیز

به دلیل اینکه 2 عدد دیود قرار داده شده است

بهتر است ماژول سمت راست را بر روی 12.5 تنظیم کنید تا وقتی که از دیود عبور میکند 12.2 الی 12.1 را داشته باشید.

البته زمانی که ولتاژ از سمت تغذیه وصل باشد ولتاژ شما حدودا 11.6 در خروجی خواهد بود و دلیل این امر وجود دیود در سمت خروجی می باشد.

 

ویرایش سوم:

اگر فرض کنیم شما 2 عدد منبع تغذیه دارید و با قطع کردن یکی از این 2 آن یکی وارد مدار شود

شماتیک به این صورت می شود

 

در این شرایط با قطع کردن کلید ورودی منبع دوم مشاهده میکنید که ماسفت دوم وارد مدار شده و جریان را تامین میکندو

و در صورتی که کلید وصل باشد ماسفت اولیه وارد عمل می شود و جریان را تامین میکند و جلو جریان را از سمت ماسفت اول میگیرد.

نوع ماسفت مهم نیست فقط کافی است در رنج ولتاژ شما باشد (بنده چند نمونه SMD رو معرفی میکنم که بلد هستم، ماسفت هایی مانند FDN360 , BSS84)

برای سمت ترانزیستور N-Ch یا NPN بهتر است از مدل هایی که حساسیت بالا برخوردار هستند استفاده کنید (NPN بهتر است) مانند S8050 یا 2n7002
مقاومت ها نیز مربوط به Pull-Up یا Pull-Down کردن پایه Gate ترانزیستور ها می باشد. در صورتی که قرار ندهید باعث نویز میشوند. و مقدار 10 الی 100 کیلو کفایت میکند.

در صورتی که میخواهید فقط با دیود کار را در بیاورد پیشنهاد میکنم حتما تغذیه ورودی رو بیشتر از 14 ولت انتخاب کنید و از شماتیک همون سؤال استفاده کنید تا بدون افت ولتاژ خروجی را بدست آورید. ( فقط کافی هست به جای رگوراتور کاهنده از این یکی مدل استفاده کنید تا خروجی استیبل 12 دریافت کنید.)

 

ویرایش چهارم:

نام گذاری ماسفت با ترانزیستور مقداری فرق دارد.

هم n-ch هم p-ch ماسفت هستند. از اسم هایشان بررسی کنید که چه پایه هایی را باید وصل کنید.

برای ماسفت نمونه هم عرض کردم نمونه FDN360 دیتاشیت رو هم لینک کردم

این مدل 2 آمپری 30 ولتی هست

بله دقیقا اهمیت خیلی بالایی برای جریان دارد چون قرار است کل توان سیستم شما از این ماسفت عبور کند.

از ماسفت ولتاژ خیلی بالا استفاده نکنید چون امکان دارد ولتاژ تحریک پایه Gate آن بالا باشد.

در نقشه نیز اسم پایه ها را که به کجا باید وصل شود قرار داده بودم.

21 مرداد 02 در 08:33
محمد دمیرچی
4220

ممنون، یک سه تا باطری ۳.۷ پلیمر لیتیوم را باید با هم سری کنم؟ و سوال اینکه نمیدونم منظورتون از bms چی‌هست، اگر امکان داره بیستر توضیح بدید  – راحله 02-05-21 در 10:49

پاسخ ویرایش شد  – محمد دمیرچی 02-05-22 در 10:36

به طور کلی منطقی و عملی هست که برای باطری بکاپ ۱۲ ولت از این روش و ۳ عدد باطری لیتیوم پلیمر استفاده کرد؟  – راحله 02-05-24 در 07:25

ببخشید یک سوال دیگه اگر هر باطری ۳.۷ ولتی لیتیوم پلیمر خودش محافظ داشته باشه که این مواردی که ما تهیه کردیم داره اگر بخوایم باهم سریشون کنیم باز هم لازمه از bms که فرمودید استفاده کنیم یا اگر خودشون تک تک رویشون محافظ داشته باشند لازم نیست؟  – راحله 02-05-25 در 12:13

امکان انجامش هست، مشکلی نداره. این هم نوعی باتری هست. اگر باتری هایی تهیه کردید که خودشان محافظ دارند باید محافظ ها را باز کنید. چون محافظ های تکی در کنار این ها به هم ریختگی ایجاد میکنند و باید باتری ها مستقیم به این برد وصل بشود  – محمد دمیرچی 02-05-28 در 05:49

سلام. مهندس دمیرچی یک مدار در ویرایش سوال قرار دادم لطفا بفرمایید این مدار برای باطری پشتیبان خوب و قابل اعتماد با ماژول شارژی که فرمودید و ۳ باطری لیتیوم مناسب و قابل استفاده است یا نیاز به اصلاح داره؟؟ ممنون از شما  – راحله 02-10-10 در 05:24

ویرایش شد  – محمد دمیرچی 02-10-10 در 06:26

ممنون با دقت که بررسی کردم متوجه شدم، خیلی جالبه، فقط چند سوال خدمتتون دارم- ۱- متوجه نشدم اون ماسفتی که وسط n-ch هست و به دیودی که ماژول شارژ وصل شده کاربردش چیه؟ ۲- مقاومت ها رو برای چی استفاده کردید -۳- چرا بدون ماسفت و فقط با دیود مثل آموزش ساخت یو پی اس که لینکش‌رو در پاسخ اول‌این سوال قرار دادید نمیشه این مدار بکاپ رو ساخت و کلا چرا از ماسفت استفاده شده؟ ۴- شماره ماسفت ها را بفرمایید که بدونم برای این مدار چه کدهایی رو باید خریداری کنم؟ ۵- این مدار در صورت قطع برق بدون وقفه و بدون قطعی تغذیه رو تامین میکنه و دستکاه رو روشن نگه میداره؟مهندس دمیرچی عزیز ببخشید اگر سوالاتم زیاد و ابتداییه و مدام مزاحمتون میشم!  – راحله 02-10-10 در 08:20

استفاده از ماسفت برای بهینه شدن مصرف انرژی هست که قطعات اضافی روشن نمونن، شماتیکش رو درست میکنم براتون قرار میدم  – محمد دمیرچی 02-10-10 در 09:16

پاسخ ویرایش شد  – محمد دمیرچی 02-10-10 در 09:47

سپاسگزارم خیلی کامل بود دقیق بود، زحمت کشیدید وقت گذاشتید شکلها رو ترسیم کردید. ببخشید اونی که در تصویر ویرایش اول نوشته اید n-ch ترانزیستور 2n7002 است و بیس و کلکتور و امیتو ش چطوریه؟ دو مورد دیگه که نوشتید p-ch ماسفت هستند؟  – راحله 02-10-10 در 11:28

ماسفت BSS92 رو تو اینترنت پیدا کردم مناسبه؟ فقط بحث جریان هم در ماسفت مهمه؟چون بیشتر ماسفت ها نوشتن مثلا جریان ۲۰۰ میلی آمپر در صورتی که مدار من بیش ازین جریانها ممکنه مصرف داشته باشه. فقط IRFZ20A رو پیدا کردم که زده ۵۰ ولت ۱۵ آمپر، ولتاژ گیت سورس برای ما مهمه که تور نج باشه؟ مثلا برای ۱۲ ولت ماسفت ۵۰ یا ۱۰۰ ولت باشه خوبه؟  – راحله 02-10-10 در 11:40

پاسخ ویرایش شد  – محمد دمیرچی 02-10-10 در 12:37

ممنون متوجه شدم، ولتاژ بالا فرمودید استفاده نکنم اما جریان بالا مثلا ۱۵ یا ۲۰ آمپر باشد مهم نیست، درسته؟ چون معادل غیر smd که شما فرمودید رو پیدا نکردم و سایر مدلها جریانشون خیلی بالاتر از ۲ آمپره  – راحله 02-10-10 در 02:39

ولتاژ مقدار Gate Threshold Voltage رو بررسی کنید توی دیتاشیت که اینم خیلی بالا نباشه، بله در مورد جریان بالاتر باشد مشکلی ندارد. برای این مدل 0.8 ولت هست  – محمد دمیرچی 02-10-11 در 04:33

ممنون  – راحله 02-10-11 در 10:15

سلام و دورد. یک ماژول شارژ سه سل مطابق ماژولی که فرمودید تهیه کردم اما زمانی که اتصالات رو برقرار میکنم و اداپتور رو روشن میکنم هیچ اتفاقی روی‌ماژول نمیافته یعنی مثلا چراغی روشن بشه یا... که اصلا بدونم داره کار میکنه و شارژ میکنه یا نه! لطفا در مورد این ماژول راهنمایی بفرمایید  – راحله 02-10-13 در 11:08

ماژول BMS با ماژول شارژر باتری فرق میکند و بر روی ماژول BMS هیچ نشانه ای ندارد، این ماژول در زمانی که ولتاژ و جریان از حد های مشخص شده بیشتر بشود وارد عمل می شود و جلو اتصال باتری به سایر بخش ها را میگیرد.  – محمد دمیرچی 02-10-16 در 06:49

ممنون، آی سی روی ماژول و سیم های ارتباطی حتی یک مقدار هم گرم نمیشه و به نظرم باطری شارژ نمیشه چون الان دو ساعته وصل کردم هنوز رو ۷.۵ ولته! اصلا نمیدونم شارژ میشه یا نمیشه در صورتی که یکبار امتحان باطری را مستقیم به همان تغذیه وصل کردم مقداری سیم های ارتباط دهنده گرم شدن و باطری در کمتر از نیم ساعت به ۱۲ ولت رسید! ۳تا باطری ۲۸۰۰ مطابق راهنمایی شما وصل کردن البته ظاهرا ماژول سالمه چون بدون اتصال باطری تست کردم b1 و b2 و b+ ولتاژهایی که پشتشون داشتن رو روی ولتمتر نشون میده اما باطری رو مطابق نقشه وصل میکنم دیگه این ولتاژها رو ندارن و چند ساعتم هست باطری وصل کردم اما نهایتا هشت و نیم میشه، باطری هم به نظر مشکل نداره. باطری ها رو هم تک تک با ولتاژ ۴.۲ شارژ میکنم خیلی سریع شارژ میشن اما همون باطری ها رو پک میکنم میزنم به ماژول. اتفاقی نمیافته و حتی به نظرم ولتاژ کم هم میشه! مشکل از کجاست؟ دو تا ماژولم تست کردم فرق نکرد!!  – راحله 02-10-16 در 09:00

افزودن دیدگاه

0

متوجه سوال شما نشدم.

الان بعد از bms ولتاژ ندارید یا وقتی به bms ولتاژ میدهید عملیات شارژ انجام نمیشود؟؟

ولتاژ ورودی شما چند ولت می باشد؟؟

 

 

لطف کنید سؤال های طولانی خود را یا با ویرایش سؤال بپرسید یا سؤال جدید ایجاد کنید یا بر روی پاسخ کلیک کنید و به صورت کامل بپرسید. و عکس ها و شرایط رو دقیق توضیح بدهید.

 

ویرایش اول:

این موارد را توجه داشته باشید.

زمانی که باتری ها را به bms وصل میکنید ولتاژی بر روی پد های p مثبت و منفی نخواهید داشت.

پس از اینکه ولتاژ 12.5 ولتی بر روی این پد ها اعمال کنید باید ولتاژ شما فعال بشود یا بین پایه های p- و b- با یک تکه سیم اتصال برقرار کنید (برای یک لحظه) تا bms فعال بشود و پس از این bms ولتاژ را بر روی پایه p مثبت و منفی فعال میکند.

در این زمان وقتی ولتاژ بر روی این پایه ها بیاید و ولتاژ ورودی از ولتاژی که روی این 2 پایه هست بیشتر باشد عملیات شارژ شروع به کار میکند.

توجه داشته باشید که ولتاژ شما نباید بیشتر از 12.6 باشد چون bms آن را به عنوان over Voltage در نظر میگیرد (البته تا 12.8 فکر میکنم گیر بدهد)

مساله بعدی جریان ورودی هست که با توجه به ظرفیت باتری های شما بهتر است به زیر 3 آمپر محدود شده باشد تا هم به باتری های شما آسیب وارد نکند و هم از ارور Over Current که از سوی bms تشخیص میدهد جلوگیری شود.

برای این که تشخیص بدهید که bms دارد شارژ میکند یا خیر کافی است از مولتی متر خود را در حالت جریان قرار بدهید و به صورت سری بین منبع و bms قرار بدهید

به این صورت در صورتی که جریان کشی دارد متوجه شارژ شدن می شوید. (حس کردن حرارت سیم ها اصلا راهکاری خوبی نیست چون باید جریان بالایی عبور کند تا حرارت به وجود بیاید)

ماژول کاهنده ای که به شما معرفی کرده بودم حالت کنترل جریان نیز دارد که می توانید به سادگی با وصل کردن مولتی متر به 2 سر خروجی منبع (به جای دیگری وصل نباشد) در حالت جریان ، جریان ماژول را تنظیم کنید.

 

ویرایش دوم:

پیشنهاد میکنم از این لینک این برنامه شبیه‌ساز یا هر برنامه شبیه‌ساز مدار دیگری را نصب کنید و با استفاده از آن مدار هایی که میخواهید طراحی کنید را پیش ببرید. بسیاری از سؤال های شما در همان برنامه ها حل می شود

 

17 دی 02 در 05:18
محمد دمیرچی
4220

این ماژول کار خاصی جز مدیریت شارژ و دشارژ انجام نمیده و نکته خاصی جز دقت در اتصالات که درست باشن نداره و هچنین پیشنهاد می کنم از سیم های با کیفیت برای اتصالات استفاده کنید، جامپرهای بردبردی ممکنه مشکل ایجاد کنند.  – سلام بر صبح روشن 02-10-17 در 05:47

بله از سیمهای بردربرد استفاده کردم، عوضشون میکنم مجددا امتحان میکنم.  – راحله 02-10-17 در 06:00

جناب دمیرچی ولتاژ ورودی ۱۲.۶ ولت اندکی بیشتره، بعد از bms ولتاژ دارم اما عمل شارژ انجام نمیشه  – راحله 02-10-17 در 06:01

پاسخ ویرایش شد  – محمد دمیرچی 02-10-17 در 06:43

ممنون از توضیحات کامل شما، ببخشید مگر این ماژول جریان زیادی رو کنترل نمیکنه؟ من از یک آداپتور ۵ آمپر دارم استفاده میکنم که از همان آداپتور هم برای بقیه مدار استقاده میکنم. اگر جریان بیشتر از ۳ امپر باشه چی‌میشه؟ لازم به ذکر است برای داشتن ولتاژ ۱۲.۶ از ماژول ۶۰۰۹ استفاده کردم  – راحله 02-10-17 در 07:14

آدابتور شما چند ولت هست؟؟ و دارید بوست میکنید ولتاژ رو؟؟  – محمد دمیرچی 02-10-17 در 07:33

آداپتور ۱۲ ولت ۵ آمپر که با ۶۰۰۹ برای ماژول شارژ کردمش ۱۲.۶‌ولت  – راحله 02-10-17 در 07:36

این مورد رو نیز اعلام نکردید که ولتاژ در پایه های BMS دارید یا خیر؟؟ و اگر دارید چند ولت هست؟؟  – محمد دمیرچی 02-10-18 در 04:29

فکر میکنم حق با ایشان(سلام بر صبح روشن) بود سیمها رو عوض‌ و لحیم کردم ظاهرا مشکل‌ حل شد و باطری شارژ میشن، اما باز هم یکبار دیگه امتحان میکنم مطمئن بشم.  – راحله 02-10-18 در 06:05

ببخشید مهندس دمیرچی این مداری که در ویرایش دوم پاسخ برای مدار باطری پشتیبان گذاشتید قابلیت استفاده دائمی و بلند مدت را داره؟ و سوال اینکه اگر یک ال ای دی و مقاومت بذارم خروجی‌ماژول که متوجه بشم کی میره رو باطری و درست کار میکنه یا نه مشکلی ایجاد نمیشه؟  – راحله 02-10-18 در 06:10

مشکلی برای استفاده طولانی مدت نداره ، led هم قرار میدهید مشکلی نیست ولی سعی کنید مقاومت بیشتری برایش قرار بدهید تا باتری شما را خالی نکند.  – محمد دمیرچی 02-10-18 در 09:26

ممنون یعنی مثلا برای ولتاژ ۱۲ ولت و ال ای دی قرمز که باید مقاومت حدود ۵۰۰ اهم باشه بیشتر بذارم؟ نهایتا تا مقاومت چقدر بیشتر از ۵۰۰ اهم ال ای دی قرمز روشن میشه؟  – راحله 02-10-18 در 12:01

ببخشید یک موضوع رو هنوز متوجه نمیشم، ماسفت ها حکم سوییچ دارن و تعیین میکنن که باطری یا برق در مدار قرار بگیره یا دیودها؟ اگر دیودها این کار رو انجام میدم ماسفت چی میکنه؟ اون ترانزیستور دقیق npn برای چیه؟  – راحله 02-10-18 در 12:03

پاسخ ویرایش شد  – محمد دمیرچی 02-10-18 در 12:30

ببخشید متوجه نمیشم کدوم قسمت پاسه ویرایش دشده  – راحله 02-10-18 در 01:13

آخرین پاسخ ویرایش دوم، مقاومت هم حدودا 2-5 کیلو قرار بدهید که LED روشن شود و نور کمی داشته باشد و جریان کمتری بکشد.  – محمد دمیرچی 02-10-19 در 04:54

مدار رو بستم خیلی خوب کار میکنه،‌واقعا سپاسگزارم. فقط ال ای دی رو هرجا میذارم روشنه در صورتی که میخوام وقتی برق قطع میشه و باطری میاد تو مدار led روشن بشه(بعد از دیود و بعد ماژول شارژ گذاشتم)  – راحله 02-10-19 در 06:14

یک مشکلی که الان متوجه شدم بعد از اینکه مدار رو باطری بوده و برق را وصل میکنم یک لحظه آردینو قطع و وصل میشه و درست کار نمیکنه و ال ای دی هم که اول مدار(بعد از آداپتور) گذاشتم چشمک میزنن و یکبار خروجی‌ باطری که از خروجی ماژول شارز اومده را قطع و وصل میکنم مشکل حل میشه و ال ای دی هم ثابت میشه و دیکه چشمک نمیزنه، فکر کنم یک جای مدار ایراد کوچکی‌داشته باشه که اینطوریه  – راحله 02-10-19 در 07:16

نقشه اش را بکشید و دقیقا در کجا ها LED گذاشته اید و در این شرایط ولتاژ پایه های LED را نیز اندازه گیری کنید  – محمد دمیرچی 02-10-19 در 07:27

سوال رو ویرایش کردم و تصویر گذاشتم  – راحله 02-10-19 در 08:10

سلام. آقای مهندس دمیرچی فکر کنم وقتی باطری مقدار زیادی خالی میشه(یعنی برق قطعه) مشکل پیش میاد و ال ای دی که اول گذاشتم بعد از وصل برق شروع می‌کنه به چشمک زدن و حتی رله های متصل به آردینو هم مدام قطع وصل میشن، فکر کنم وقتی باطری به حدی پایینی(حدودا ۸) میرسه و قطع می‌کنه روال شارژ و برق دهی به آردیو ... همه مختل میشن! چطور میشه این مشکل رو حل کرد؟  – راحله 02-10-20 در 05:57

در 3 سل باتری باید هم BMS ولتاژ خروجی رو قطع کنه ، چون بیشتر از این سطح ولتاژ باتری کمتر بشود باتری آسیب میبیند. نقشه رو بررسی کردم (در نقشه LED هارو برعکس قرار داده بودی امیدوارم در عمل درست وصل کرده باشید) این سیستم آسیبی به جایی وارد نمیکند. ولتاژ افزاینده رو تا 13 بیشتر کنید تا پس از عبور از دیود به 12.6 کاهش پیدا کند، البته چون از این مدل افزاینده استفاده میکنید می توانید آن را نیز از مدار خارج کنید و مستقیم با استفاده از دیود به باتری وصل کنید. در صورتی که منبع شما از نوع فلزی سویچینگ هست (یک پیچ برای تنظیم ولتاژ خروجی بر روی آن هست )از آن طریق اقدام به افزایش ولتاژ کنید .  – محمد دمیرچی 02-10-20 در 06:37

آداپتورم ازین پلاستیکی بین راهی هاست، ال ای دی رو فکر کنم در عمل درست وصل کردم چون روشن‌میشه، فکر میکنم این مدار در سوییچ کردن از حالت باطری به برق مشکل داره چون وقتی باطری رو قطع میکنم یک لحظه آردینو خاموش میشه و بعد روشن میشه و از برق اصلی تغذیه می‌کنه یعنی مشخصه بعد از وصل برق، جریان باطری قطع نمیشه که به صورت خودکار بعد از وصل شدن برق از حالت باطری روی برق‌ نمیره و خروجی هم ولتاژ باطری رو نشون میده نه آداپتور!!! اما برق که قطع میشه به صورت خودکار میره رو باطری و مشکلی در این حالت نیست!  – راحله 02-10-20 در 06:47

از چه کد ماسفتی بین باتری و رگوراتور استفاده کرده اید؟ و شماره پایه ها را به درستی وصل کرده اید؟؟ مقاومت بین پایه های Gate و GND رو هم قرار داده اید؟؟  – محمد دمیرچی 02-10-20 در 10:18

از ماسفت F9Z34N برای هردو استفاده کردم و ترانزیستور هم 2N7000 بله درست وصل کردم مقاومت هم گذاشتم. میشه دلیلش ال ای دی باشه که گذاشتم؟  – راحله 02-10-20 در 10:51

مجددا مدار رو با دقت بستم اما همون مشکل هست، یعنی اولویت تحت هر شرایطی رو باطری و اینطور نیست که فقط وقتی برق قطع میشه بره باطری و وصل میشه خودکار برگرده رو برق و باطری از مدار خارج بشه  – راحله 02-10-20 در 01:10

ولتاژ پایه Gate را در شرایط مختلف بررسی میکنید و اعلام کنید.  – محمد دمیرچی 02-10-20 در 01:18

اگر اشتباه نکرده باشم اینطوری بود: وقتی رو باطری است و برق قطعه، گیت ماسفتی که بین ورودی اصلی و دیود خروجی است(ماسفت پایینی) ۵.۵ولته و گیت ماسفت بعد از ماژول bms(ماسفت بالایی)صفره.... وقتی برق رو هم وصل میکنم گیت ماسفتی که بین ورودی اصلی و خروجی دیود خروجی است(ماسفت پایین) صفر میشه و ولتاژ گیت بعد از bms(ماسفت بالایی) حدود ۱۲.۶ ولت میشه. گیت ترانزیستور n هم در حالت باطری صفر و وقتی برق وصل می شود ۱۲.۶ ولت  – راحله 02-10-20 در 07:10

افزودن دیدگاه

0

خوب

با توجه به توضیحات شما مشکل در سطح ولتاژ ها هستش

برای اینکه ماسفت های سری p خاموش بشوند باید سطح ولتاژ پایه گیت به اندازه پایه سورس بشود.

در مورد گیت پایینی دقت کنید این پایه با مقاومت به پد مثبت باتری وصل شده است. که در حالتی که برق ورودی قطع هست.

ترانزیستور n در حالت خاموش (پایه گیت باید 0 ولت باشد) میرود و ولتاژ از باتری از طریق مقاومت به ترانزیستور p میرسد و آن را نیز خاموش میکند.

در همان لحظه پایه گیت ترانزیستور p بالایی چون به ورودی وصل هست باید ولتاژ 0 یا در حدود 0 را نمایش بدهد ( یا حداقل 3-4 ولت کمتر از ولتاژ باتری)

در این شرایط این ترازیستور فعال و برق را عبور میدهد.

 

در شرایط برعکس که تغذیه وصل باشد.

ترانزیستور بالایی به ولتاژ وجود ولتاژ بر روی پایه گیتش باید در حالت خاموش برود

ترانزیستور n نیز به دلیل وجود برق به حالت روشن میرود و باعث می وشد پایه های d , s اش بهم اتصال پیدا کنند و همین عمل باعث می شود با اهم کمتر پایه g ترانزیستور پایینی به زمین وصل شود و دیگر ولتاژ از سمت باتری که با اهم بالا وجود دارد تاثیری در این سیستم به وجود نیاورد.

پس در نتیجه ترازیستور پایینی با ولتاژ 0 و ترازیستور بالایی با ولتاژ تغذیه روی پایه گیت هاشون می آید.

همه این موارد را در شرایط مختلف بررسی کنید تا ببینید چه اتفاق می افتد که درست کار نمیکند.

جدا از این موضوع برای شما لینک برنامه شبیه‌ساز و شماتیک در شبیه‌ساز را نیز داده ام، آن را اجرا کنید و بررسی کنید که دقیقا چه اتفاق هایی در مدار می افتد و درک کنید که به چه صورت این سیستم کار میکند.

23 دی 02 در 05:53
محمد دمیرچی
4220

ممنون از شما، چشم ان شاالله حتما بعداز امتحانات با برنامه شبیه سازی که فرمودید امتحان می کنم و نتیجه را خدمتتون عرض میکنم  – راحله 02-10-23 در 06:22

مدار رو بر پایه فقط دیود که در پاسخ یکی از اعضای انجمن درباره ساخت یو‌پی ای فرموده بودید و با ولتاژ بین ۱۲.۶ و ۱۳ ولت بستم و فعلا مشکلی نداره و باطری هم شارژ میشه، از این شیوه در عمل استفاده کنم مشکلی ایجاد نمیشه؟  – راحله 02-10-23 در 06:33

از قبل هم عرض کرده بودم ، از اون روش هم میتونید استفاده کنید، فقط مقداری اتلاف انرژی دارید. مشکلی نیست. پیروز باشید.  – محمد دمیرچی 02-10-24 در 04:33

خیلی سپاسگذارم  – راحله 02-10-24 در 04:55

ببخشید دوباره در این رابطه مزاحمتون میشم، اگر یک مقاومت سر راه شارژ بذارم میتونم ازین طریق جریان رو محدود کنم که به باطری آسیب نرسه؟ الان یک مقاومت ۱۰۰ اهم گذاشتم که جریان رو محدود کنم(مثل تصویر مداری که در ویرایش اول سوال) اما بیشتر از یک روز و نصفی طول می‌کشه که باطری ها به ۱۲ ولت برسن!  – راحله 02-10-28 در 06:03

بله، فقط از مقاومت توان بالا استفاده کنید که داغ نکند.  – محمد دمیرچی 02-10-30 در 07:29

ممنون، یعنی مقومت۱.۴ وات کمه؟ برای آداپتور 12 ولت 5 آمپر مقاومت 10 اهم 2 وات که سرعت شارژم بیشتر بشه بذارم خوبه؟ یا اهم یا واتش یا هردو کمه؟  – راحله 02-10-30 در 08:22

خود شما میفرمایید 1/4 وات اگر 12 ولت 1 آمپر از این مقاومت عبور کند می شود 12 وات جریان و این مقاومت درجا میسوزد، اگر 10 اهم قرار بدهید دقیقا 1.2 آمپر عبور میکند در حداکثر جریانی که می تواند بکشد.  – محمد دمیرچی 02-10-30 در 08:31

ببخشید دقیق متوجه منظورتون نشدم، یعنی اگر ۱۰ اهم ۱.۴‌ وات بذارم خوبه یا واتش کمه و میسوزه؟ مقاومت ۱۲ واتی باید بذارم؟  – راحله 02-10-30 در 08:34

من رشتم الکترونیک نیست و هرچی یادگرفتن از انجمن کافه ربات یادگرفتم، اگر سوالات سطح پایین و زیاد میپرسم واقعا از همه دوستان خصوصا مهندس دمیرچی عزیز که حق استادی به گردن من دارن معذرت میخواهم.  – راحله 02-10-30 در 08:37

افزودن دیدگاه

0

هر قطعه الکترونیکی یک واحدی دارند به اسم وات (همان VxI = P) که در کلاس ها آموزش میدهند.

این واحد در قطعات برای این به کار میرود که چه میزان جریان و ولتاژ را می تواند تحمل کند.

برای مثال عرض میکنم، شما یک قطعه خریداری میکنید و نوشته شده است 100 ولت 20 آمپر

و فکر میکنید تا زمانی که در این محدوده باشید اوکی باشد، ولی اشتباه میکنید و باید واحد بعدی که در دیتاشیت آمده است را نیز در نظر بگیرید که آن چیزی نیست جز وات و اگر همین قطعه ای که مثال زدم 10 وات باشد یعنی شما می توانید در زمینه ولتاژ 100 ولت و با جریان 0.1 آمپر و در زمینه جریان نیز تا 20 آمپر  0.5 ولت بروید. (جالب شد نه😎😎)

در بحث مقاومت نیز همین وات را داریم و توان مقاومت را نشان میدهد.

و این قضیه در اهم های پایین خود را بیشتر نشان میدهد.

بر فرض مثال ما یک مقاومت 10 کیلو داشته باشیم و 1/4 وات (250mW) باشد.

برای این که این مقاومت آسیب ببیند باید جریانی در حدود 15mA از این مقاومت عبور کند.

نحوه حساب کردن

P=VxI
V=RXI
P=I^2xR
0.25W=I^2x10K
I^2=0.000025
I=0.0158A

در نتیجه اگر شما ولتاژ 150 ولت به این مقاومت بدهید میسوزد.

همین مورد را برای مقاومت 10 اهم و 1/4 وات حساب کنیم می شود

0.25W=I^2x10
I^2=0.025
I=0.158A

در این شرایط برای اینکه جریان 150 میلی آمپر از این مقاومت عبور کند 1.5 ولت می باشد.

پس حداکثر جریان این مقاومت در 1.5 ولت می باشد.

حال همین مورد را برای 10 اهم 2 وات حساب کنیم

2W=I^2x10
I^2=0.2
I=0.447A

و برای اینکه 447 میلی آمپر از این مقاومت عبور کنید ولتاژ شما برابر هست با 4.47 ولت

 

این موارد را باید همیشه در مقاومت، دیود، سلف و ترانزیستور در نظر داشته باشید

چون قطعاتی هستند که این موارد را بیشترین تاثیر را دارند.

30 دی 02 در 11:44
محمد دمیرچی
4220

ممنون خیلی زحمت کشیدید و کامل و مفصل توضیح دادید، اما آخه برای من که یک آداپتور ۱۲ ولت ۵ آمپر دارم و می‌خوام یک مقاومت ۱۰ اهم بذارم توانش طبق این فرمول میشه ۲۵۰ وات!! این خیلی زیاد نیست؟منطقیه؟ چه نوع مقاومتی باید برای این بذارم!؟ تو اینترنت جستجو کردم قیمت مقاومتی با این شرایط خیلی گرونه! اما مطمئن هستم من دارم اشتباه میکنم!  – راحله 02-10-30 در 02:07

شما قرار نیست به اندازه توان منبع اتون مقاومت بذارید، از مقاومت 10 اهم که به 12 ولت وصل هست حداکثر 1.2 آمپر عبور میکند و نه بیشتر، که در نتیجه 10 وات سرامیکی کفایت میکند. آن مدار کنترل جریان نیز کارش در اینجا هست که به جای یک مقاومت توان بالا با کنترل جریان به صورت سویچینگ جلوگیری کنه از اتلاف انرژی و در ابعاد کوچک تر و در بعضی شرایط با قیمت پایین تر نتیجه مطلوب را بدست آورید.  – محمد دمیرچی 02-11-01 در 05:15

ببخشید طبق فرمول‌ها بازم توان میشه ۱۴.۴‌ اما شما فرمودید از ۱۰ وات میشه استفاده کرد که کمتر از ۱۴.۴ واته، چرا؟  – راحله 02-11-01 در 07:41

و یک سوال دیگه اگر مثلاً مقاومت ۵۶ اهم بذارم که سرعت شارژم زیاد نباشه که باطری ها آسیب نبینن میتونم از یک مقاومت معمولی ۲ وات استفاده کنم که زیادم مقاومتش بزرگ نباشه؟  – راحله 02-11-01 در 07:41

جریان شما حد ماکستون توی 10 ام 12 ولت میشه 1.2 آمپر که در اصل میشود 12 وات، ولی در واقعیت جریان شما همیشه ماکس نیست و کم و زیاد می شود پس حدودا 10 آمپر کار شما را انجام میدهد ولی اگر بخواهید و پیدا کنید 15 وات یا 20 وات نیز می توانید تهیه کنید.  – محمد دمیرچی 02-11-02 در 07:18

در 56 اهم جریان کشی شما می شود 214 میلی آمپر که برابر 2.5 وات می شود. (می شود از 2 وات نیز برای این موضوع استفاده کرد)  – محمد دمیرچی 02-11-02 در 07:20

سلام مهندس دمیرچی من الان یک مقاومت ۴۷ اهم معمولی(فکر کنم ۱.۴ یا ۱.۸) وات گذاشتم برای همان آداپتور ۱۲ ولت، وقتی باطری توسط ماژول قطع شده(یعنی اول شارژ) این مقاومت کمی داغ میشه اما کم کم معمولی میشه و کار میکنه، این یعنی اولش جریان بیشتری میشکه؟؟‌ و سوال دیگه اینکه این مقاومت معمولی با این شرایط برای بلند مدت جواب میده یا میسوزه و حتما باید از مقاومت وات بالاتر استفاده کنم؟  – راحله 02-11-03 در 06:27

بله در شروع کار جریان بیشتری کشیده است، اگر قرار بدهید باتری به طور کامل خالی شود و بعد به منبع وصل کنید در آن حالت بیشترین جریان کشی را خواهید دید و در آن حالت است که مقاومت حسابی داغ میکند.  – محمد دمیرچی 02-11-03 در 10:14

البته باطری های لیتیومی که به خاطر ماژول محافظ هیچوقت به طور کامل خالی نمیشوند  – راحله 02-11-03 در 10:38

اینکه مقاومت اولش داغ بشه اما نسوزه یعنی جواب میده یا نه؟  – راحله 02-11-03 در 07:58

منظور بنده همان خالی شدن تا زمانی که BMS اکتیو بشود هست (هیچ وقت خالی شدن به معنی 0 ولت در باتری های لیتومی نمی باشد خالی شدن منظورم 2.8 ولت می باشد) ولی اگر داغ شدن شدید باشد و نسوزد بعد چندبار این عمل مقاومت حتما میسوزد.  – محمد دمیرچی 02-11-04 در 05:11

سلام ببخشید یک سوال چطور میتونم متوجه بشم که آردینو برق اصلیش قطع شده و رفته رو باطری که تنظیم کنک در این شرایط یک پیامک برام بفرسته؟  – راحله 02-11-07 در 09:41

از قبل از دیودی که در سمت برق ورودی می باشد یک مقسم ولتاژ قرار بدهید تا ولتاژ را حداکثر 4 ولت بشود. سپس این پایه را به یکی از پایه های آردوینو وصل کنید و شرایط را برای این پایه بخوانید، در صورتی که پایه به LOW رفت یعنی برق ورودی قطع شده است.  – محمد دمیرچی 02-11-07 در 11:19

مدارم شبیه تصویر ویرایش اول سوال است، در این حالت اگر یک سیم از بعد از مقاومت(قبل از led) بگیرم و به یکی از پایه های آردینو وصل کنم میشود یا به آردینو آسیب میزند و حتما باید از تقسیم مقاومتی استفاده کنم؟  – راحله 02-11-07 در 11:34

مورد اول اینکه بهتر است از آنجا خروجی نگیرید چون سطح ولتاژ در آن نقطه به نوع LED برمیگردد و برای مثال اگر LED قرمز بگذارید ولتاژ شما در آن نقطه برابر 1.5 ولت هست که آردوینو تشخیص نمیدهد و از طرف دیگر در صورتی سوختن LED شما ولتاژ 12 ولت را بر روی پایه خود خواهید داشت. جدا از این بخش از یک مقسم ولتاژ استفاده کنید که هیچ آسیبی به آردوینو نرسد (مقدار مقاومت ها را نیز بالا انتخاب کنید (حداقل 10 کیلو)  – محمد دمیرچی 02-11-09 در 12:16

از یکی از بچه های برق پرسیدم گفت من یکبار اینکار رو کردم، یعنی با تقسیم ولتاژ ۳.۵ ولت رو درست کردم وصل کردم به یکی از پایه آردوینو پرومینی و به محض وصل کردن کاهنده قبل از آردینو و خودش و همه چیز سوخت!! کجا اشتباه کرده؟ این دلیلش چی می تونه باشه؟؟ یک وقت اینکار رو میکنم مدار منم نسوزه!؟  – راحله 02-11-09 در 04:12

برای همین گفتم که از اهم های بالا استفاده کنید تا جلو این موارد رو بگیرید  – محمد دمیرچی 02-11-10 در 02:57

ببخشید دلیلش چی بوده؟ مقاومت پایین چه مشکلی ایجاد میکنه؟ مکه با هر نسبتی نمیشه ولتاژ مورد نظر رو بدست آورد؟  – راحله 02-11-10 در 05:21

اگر تقسیم مقاومتی با مقاومت ۲۲ کیلو و ۳۹ کیلو اول مدار بذارم که خروجیش حدودا بشه ۳.۶ ولت این دو مقاومت برای مدار شارژ و... مشکلیایحاد نمیکنند؟ مثلا جریان زیادی بکشن یاباهث افت ولتاژ بشن و...؟؟ سوال گزینه ویرایش نداره که عکس مدار با تقسیم مقاومتی رو رو بذارم!!! همون مدار ویرایش اول سوال فقط قبل از مقاومت و ال ای دی یک تقسیم مقاومتی گذاشتم که مثبتش رو بدم به یکی از پایه های آردینو.  – راحله 02-11-10 در 06:03

از وسط تقسیم مقاومتی به آردوینو باید بدهید، اهم بالا نیز برای این هست که در صورتی که اتفاقی افتاد جریان کشی اتفاق نیوفتد که آردوینو آسیب ببینید مقدار مقاومت نیز مهم نیست( با مواردی که دارید بسازید مثلا اگر 10 کیلو دارید 3 عدد را سری کنید از بین دومی و سومی که به زمین میرود خروجی بگیرید همچنین یک مقاومت 10 را نیز با مقاومت سومی سری کنید تا اهمش نصف شود به این صورت یک 20 کیلو و 5 کیلو دارید. همین روش را برای هر مقاومتی که دارید اعمال کنید تقریبا 1/5 ولتاژ ورودی را در خروجی دارید یا 4 عدد را سری کنید که به 30 کیلو و 10 کیلو برسید که ولتاژ ورودی 1/4 ورودی را داشته باشید. برای درصورتی که حس میکنید نویز پذیری دارید می توانید یک دیود زنر 5 ولت نیز هم راستا با آخرین مقاومت که به زمین میرود نیز قرار بدهید تا جلو آن را نیز بگیرید)  – محمد دمیرچی 02-11-10 در 08:07

سلام. ببخشید مهندس دمیرچی برای مقاومت سر راه باطری که برای محدود کردن جریانه اگر بخوام یک ۳۳ اهم بذارم واتش میشه چهار و خورده ای اما من ۳۳ اهم ۳ وات از یکی گرفتم، این رو بذارم مشکلی ایجاد نمیشه؟ نمیسوزه؟  – راحله 02-11-15 در 01:00

5 وات بهتر هست ولی باز هم گفتم ، برای زمان کوتاهی جریان شما حداکثر هست بعدش افت می کند برای همین 3 وات هم کار شما را راه می اندازد. وات های پایین تر یک مقدار داستان دارد میشن.  – محمد دمیرچی 02-11-16 در 05:10

ممنون، ببخشید در کل برای افزایش امنیت و عمر باطری باید اون رو جریان کم شارژ کرد یا ارتباطی نداره؟‌مثلا با شدت جریان نیم آمپر شارژ کنیم که زودتر شارژ بشه بهتره یا با شدت جریان سه دهم آمپر که دیرتر شارز میشه؟آخه یک مقاومت ۲۲ اهم آجری ۵ وات هم دارم که وقتی با اون شارژ میکنم زودتر شارژ میشه اما نگران مشکلی پیش بیاد یا باطری خراب بشه!  – راحله 02-11-16 در 06:10

قبل تر هم گفتم شما تا هم اندازه ظرفیت باتری می توانید جریان را زیاد کنید و مشکلی نیز پیش نمی آید، هر میزانی کمتر از آن هم امکان پذیر می باشد.  – محمد دمیرچی 02-11-17 در 05:19

سلام ببخشید مهندس دمیرچی‌ مجددا مزاحمتون میشم، برای موردی که فرمودی از یک تقسیم مقاومت استفاده کنم که متوجه قطع و وصل برق و در مدار قرار گرفتن باطری بشوم این کار را انجام دادم اما مشکلی که تس خود پایه آردیو بعد از پروکرام high است و باید low تعریفش کنم اما وقتی هم که low تعریف میکنم فقط یکبار تشخیص میده و تا ریست کنم و از طرفی کتوجه وصل برقم نمیشه و بعد از قطع برق مدام ویام قطع و وصل برق میده، چطور میتوانم این مشکل را حل کنم؟ از همان برنامه ای که برای رله استفاده کردم و همچنین برنامه میکرو سوییچ که مشکلی ندارد استفاده کردم اما همان که مجبورم low تعریف کنم کار را خراب میکند، در برنامه باتوم که در خود مثال های هم هست میکروسوییچ رو زمین میکنیم یعنی های هست اما اینجا باید زمین باشه که له وسط تقسیم مقاومت وصل میکنیم های بشه  – راحله 02-11-23 در 02:21

لطف کنید یک سوال جدید تعریف کنید، این سوال خیلی طولانی شده است، همچنین عکس از سیم کشی جدید خود و کدی که برایش نوشته اید نیز قرار بدهید.  – محمد دمیرچی 02-11-24 در 04:50

همانطور که فرمودید در یک سوال جدید مشکلم با تشخیص قطع برق و در مدار گرففتن باطری را مطرح کردم  – راحله 02-11-25 در 05:26

افزودن دیدگاه


انجمن کافه‌ربات © 1400